3. Jak jsme stavěli affiliate program Econea – Před spuštěním
Máme vybranou platformu, dořešené propagační materiály a základní podmínky spolupráce s partnery. Co je ještě důležité před samotným „vypuštěním“ affiliate programu ven? Například testování programu, jestli je vše řádně nastavené.
Testování, testování a testování
Co vlastně testovat? Klíčové je mít správně umístěné konverzní kódy na stránce e-shopu.
Například u Affilboxu (který jsme pro Econeu použili) potřebujete umístit 2 kódy – jeden (trackovací) je na všech podstránkách a druhý „konverzní“ již jen na děkovací stránce po dokončení objednávky.
Zde se do jeho kódu musí vložit potřebné údaje o objednávce – hodnota objednávky a identifikátor objednávky (nejčastěji číslo objednávky pro jednoduché zpětné dohledání v e-shopu při schvalování provizí).
Po nasazení na e-shop musíte zkontrolovat, jestli je nasazení funkční a počítají se provize. Správné vložené do e-shopu můžete otestovat už přímo v Affilboxu šikovnou „fičurou“.
Pak už „jen“ z různých prohlížečů děláte testovací objednávky a sledujete jestli se konverze správně počítají, hodnoty objednávek sedí apod.
Při testování můžete začít s objednávkou a dokončit ji napříkad za pár hodin či dnů. Testujte co nejvíce možností, jak by návštěvník mohl s vaším e-shopem pracovat a dělat objednávky.
Tato část přípravy programu není nijak zábavná, ale pokud ji odfláknete, tak si do budoucna zaděláváte na pěkný malér. Affiláci, kteří přijdou na to, že se jim nepropisují konverze, rozhodně nebudou nadšení a dají vám to pěkně „sežrat“. Takže testování opravdu věnujte veškerou pozornost před spuštěním.
Tvorba reklamních prvků
Rozvržení reklamních materiálů pro partnery jsme řešili v minulém díle našeho seriálu „ze života“. Jaké ale prvky nechat vyrobit? Na odkazech toho moc nevymyslíte. U bannerů je to už zajímavější – statické nebo dynamické? Zaměřené jen na pár produktů nebo celý e-shop? Jaké velikosti?
A co další materiály? Připravené texty pro e-mailing, PPC či na vložení na web? Iframe? XML feedy? Na to všechno se podíváme.
Bannery
Pro partnery jsme připravili několik sérií bannerů – tematicky propagují nejprodávanější produkty + obecně i e-shop. Bannery sice nepatří mezi nejkonverznější propagační prvky (těmi jsou dle mých zkušeností iframy a čisté odkazy), ale hodně partnerů je stále využívá. Výkonově však budou vždy důležitější články s vloženým odkazem na daný produkt.
Do aff. řešení jsme nahráli jak statické, tak pohyblivé bannery. Druhé zmíněné více poutají pozornost návštěvníka (budou mít větší proklikovost), ale všeho s mírou. Nesmí blikat jako diskotéka – to akorát návštěvníky naštve a natruc na banner nekliknou.
Vsadili jsme na osvědčené a nejpoužívanější velikosti (160×600, 300×300, 468×60, 728×80 a 250×250) – viz Františkův průzkum z Listopadu 2012. Partneři si pak doplňkově píší o velikosti a typy bannerů na míru jejich projektům – postupně je přidávám i pro ostatní do Affilboxu.
Textové materiály
S texty si můžete pořádně vyhrát a předat díky nim i styl komunikace, který má daný shop nastavený. Třeba Econea je odlehčená, přátelská a u všeho má důraz na ekologičnost a úsporu. Pokud máte také „svůj jazyk“ určitě ho partnerům předejte v podobě hotových textů – například na e-mailing.
K textovým klasickým materiálům (pro vložení na web v podobě „PR“ článku a e-mailing) bych přidal i ověřené PPC inzeráty. PPC reklamy se neustále v každé firmě vylepšují a staré sestavy se mění za nové, lepší a konverznější. Právě ty starší (již otestované a konverzní) můžete poskytnout svým partnerům.
Iframy
Iframy u produktových e-shopů moc nevidíte – vhodnější jsou totiž u poptávek a služeb všeobecně. Jenže když je šikovně uchopíte v retailu, můžou se dít zázraky.
V mé poslední kampani ActivePPC nám po nasazení iframů stoupl objem konverzí 3x – partnerům se vyplácelo je nasadit a zpracovat si návštěvníka na své straně. Nasazení iframů u produktových shopů má však svá rizika. Nejjednodušší je ho připravit pro 1 produktové shopy – jako bylo například ActivePPC.
U Econey, která má stovky produktů to nebude jednoduché, ale chceme je do budoucna připravit pro nejprodávanější produkty – případně i pro zvolené produkty samotným affilákem.
XML feedy
Základem můžete použít například feedy pro zbožové porovnávače (heureka.cz a zboží.cz). Velcí affiláci často připravují specializované affiliate „katalogy“ s menším množstvím produktů – a právě pro ně jsou užitečné XML feedy, které jim násobně ušetří práci i čas. A mohou hned na hotový web během několika hodin směřovat tematický traffic. U nás je standardně poskytován partnerům feed pro Heuréku.
Jsou potřeba obchodní podmínky?
Dnes ještě nakousneme téma „podmínek“ pro partnery – ještě jsme totiž nevyřešili palčivý problém, se kterým se potýká velká část českých partnerských programů. Nemají totiž žádné obchodní podmínky. Ty neslouží jen k ochraně provozovatele programu, ale i samotných affiláků.
Obchodní podmínky mají obsáhnout velkou část (ne-li všechny) problémů/situací, které mohou vzniknout v affiliate programu:
- schvalování/zamítání provizí,
- vyplácení provizí a způsoby platby,
- povolené způsoby propagace (Facebook, e-mailing, vlastní weby, remarketing apod.),
- zakázané způsoby (SPAM, kupónové stránky, warez/pornografické stránky, PPC apod.),
- používání vlastních reklamních materiálů,
- ukončení spolupráce.
Jak jsme obchodní podmínky vyřešili pro aff. program Econea.cz?
Základem nám posloužily vzorové obchodní podmínky, které je možné získat od Mária Roženského (provozuje mimojiné platformu Affilbox a školí obchodníky o affiliate marketingu). Ty ve svém základu postihují podstatnou část možných situací.
Většina programů bude mít zakáz propagace pomocí nesouhlasného e-mailingu (SPAMu), na warezu či porno stránkách. Existují i výjimky – například sexshopy mohou mít zajímavé konverze právě z pornografických stránek, takže zde většinou omezení na tématku „18+“ nebývají.
Dalším rozdílem v našich podmínkách je zákaz přímé PPC arbitráže na reklamních sítích Sklik a Adwords. Pro vysvětlenou:
„Přímá arbitráž pomocí PPC reklam je přímé vložení vašeho affiliate linku do reklamního inzerátu – tedy mezi reklamní sítí a cílovým e-shopem není žádný prostředník.“
Proč jsme to zakázali? V ČR se minulý rok rozmohl vcelku nepříjemný nešvar, který se jmenuje double-serving. V případě, že vaši partneři budou používat přímou arbitráž například na Googlu (a vy budete také využívat reklamní síť Adwords), může nastat situace, že vaše inzeráty se nebudou zobrazovat a affiláka ano. Google povolí jen 1 reklamní účet odkazující na stejný e-shop.
Dalším problémem je, že tímto duplicitním inzerováním se e-shopu zvyšuje cena za proklik. Také se objevovaly případy, že affiliate partner inzeroval v PPC sítích na jméno e-shopu a tím na něm přímo parazitoval. Taky nic přínosného.
Jak jsme stavěli affiliate program Econea (Struktura seriálu):
- Na co si dát pozor do začátku
- Příprava podmínek pro partnery
- Před spuštěním
- Spouštění programu
- Provoz kampaně
Co vám osvětlím příště??
Příště už máme spouštění samotného programu, jak jsme ho propagovali (a také kde) a nastavení prvních procesů ohledně kontaktu s partnery.
Máte nějaké připomínky k tomuto dílu seriálu? Zaujalo vás něco? Vyřešili byste například obchodní podmínky jinak? A co tvorba materiálů pro partnery? Napište mi do komentářů.
Autor: Ondřej Martinek Střední affilák, affiliate manažer a bývalý copywriter. Zvídavě zkouší snad všechny on-line marketingové kanály pro nejlepší konverznost svých webů. Follow @ondrejmartinek |
Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:
- PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
- 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
- 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.