2. Jak jsme stavěli affiliate program Econea – Příprava podmínek pro partnery
Máme tu druhý díl našeho „živého“ seriálu Jak jsme budovali partnerský program e-shopu Econea.cz. Tentokrát máme na pořadu dne jednu z nejdůležitějších částí příprav – jak nastavit podmínky programu, aby byly zajímavé jak pro partnery (aby se zapojili) a zároveň pro e-shop (aby dávaly ekonomický smysl).
Jaké podmínky jsou pro partnery klíčové? Za mě v sestupném pořadí:
- konverznost e-shopu,
- výše provizí/cookies,
- rychlost odezvy podpory,
- platební morálka,
- zbytek: materiály, výplatní minimum apod.
Zde doporučení pro e-shopisty: než spustíte affiliate program, tak si vypilujte svůj e-shop do možného maxima co se týče konverznosti. Nemá smysl mít propagující partnery, když drahý cílený traffic posílají na e-shop, který pořádně nefunguje.
Econea.cz je solidně odladěná, má jednoduchý nákupní proces, motivaci zákazníků k nákupu a přehledné detaily produktů. Podstatnou část zboží mají skladem hned k odeslání. A hlavně mají celý vývoj e-shopu ve vlastních rukou, takže si mohou do budoucna hrát s čímkoliv je napadne – a že je v jejich vlastním zájmu mít co nejkonverznější e-shop je jasné.
Provize
Při nastavování vhodných provizí jsme trochu narazili. Provize je důležité nastavovat dle marží daného shopu. Obchod musí mít dostatečné marže, aby „uživil“ sebe (nákup zboží, sklad, provoz shopu, expedice, vratky a musí mít ještě zisk pro majitele), partnera a v tomto případě i affiliate manažera. Econea nemá u většiny produktů vysoké marže, aby si mohla dovolit dát začínajícím partnerům 25 %. Ani všem 20 %. 15 % je na hraně ziskovosti po započtení všech dalších nákladů.
Od začátku jsme stanovili, že minimum musí být 10 % – pod tuhle hranici moc partnerů nepůjde, protože je na hranici rentability. Takže po lehčích bojích je základ 10 % pro všechny partnery – při větších objemech lze růst, ale bohužel ne do nebe. Matematika je neúprosná.
Zohledněte náklady na objednávku
Při stanovení vhodné provize je také možné vycházet ze statistických dat o nákladech na 1 objednávku. Spoustu e-shopistů neví, jaké náklady má na objednávku z PPC, SEO, propagace na sociálních sítích a jiných marketingových kanálů. Spočítání těchto cifer jim za prvé pomůže ve vlastní orientaci do čeho vlastně dávat peníze a za druhé může být základem pro rozhodování vhodné provize pro partnery. Je otázkou – dávat partnerům provize z celé ceny objednávky (s DPH a poštovným), nebo jen z „čisté“ hodnoty zboží? Vybrali jsme druhou možnost. Je fér pro obě strany. Obchod vyplácí provizi jen z „hodnoty“ zboží, kterou obdržel a nemusel dát státu/poště.
Vyplácení provizí
Partnery můžete vyplácet tradičně 1x měsíčně, 2x měsíčně, na požádání partnera… Možností je více – zvolili jsme klasické vyplácení dle posledního měsíce. Toto řešení je pro nás ideální, protože nevyžaduje tak času na posílání faktur, kontrolu, přeposlání účetní a vyplacení.
Partneři alespoň dopředu vědí, jaké jsou podmínky a mohou se dle toho zařídit. V případě, že bychom měli u některého z partnerů velký objem provizí a on potřeboval takzvaně „točit peníze“, není problém se individuálně domluvit. Stačí mi napsat. Partnerům určitě zbytečně nezadržujte peníze, ani neotálejte se schvalováním – oni jsou to nejdražší co máte, tak si jich važte – více o schvalování/vyplácení vám povím v dalších dílech našeho seriálu
Délka cookies
Jakou vhodnou délku mají mít cookies? Mají být 10, 30, 60 dní nebo „nekonečné“? Jaké jsou ideální hodnoty? Záleží na tom, jak chcete partnery podpořit. Ne všechny prodeje se uskuteční hned první den po prokliku návštěvníka na e-shop. Může nakoupit zítra, ale dokonce i za 14 dní. Pro partnera je tedy důležité, aby platnost „sušenek“ byla co nejdelší. A obchodníkovi nic nevezme, když budou dlouhé.
Z technologického hlediska nemají cookies v prohlížečích nekonečnou životnost. Mohou se nejdříve přepsat jinými propagujícími partnery… Nebo si je uživatel smaže sám při rutinním úklidu prohlížeče. Dokonce mnoho uživatelů internetu má nastavené každodenní mazání cookies. Takřka všechny cookies nad 30 dní jsou tedy spíše vábničkou. Dle údajů z článku Mária Roženského (http://www.mariorozensky.cz/jakou-nastavit-platnost-cookie/) vyplývá, že po 30 dnech je přibližně polovina cookies znehodnocena/vymazána. My jsme nastavili 60 dní – ať se zadaří i těm affilákům, kteří mají „pomalejší“ uživatele a my je zbytečně „nezkrouháváme“.
Na českém trhu existuje pár programů, které mají nastaveno, že provize za všechny objednávky od jednoho získaného zákazníka získá první partner, který ho přivedl. Pro partnery na začátku je to zajímavá možnost, ale moc nepodporuje zapojení dalších propagujících affiláků, protože mohou „utřít“. Touhle cestou jsme se nevydali – raději podpoříme snažící se partnery, než jen ty první.
Materiály
Pro affiláky můžete obecně připravit hodně materiálů – reklamní odkazy jsou základ, bannery (statické/danamické), hotové propagační texty (články/e-mailing), iframy pro objednávky, XML feed, otestované landing pages, ověřené konverzní PPC inzeráty apod. Možností je opravdu mnoho. A vše můžete ještě mít na míru partnerům. Pro naše affiláky jsme vybrali reklamní odkazy (bez nich to nejde), grafické statické i dynamické bannery (nejsou tolik konverzní, ale svůj účel v aff. programu mají a ušetří práci mnoha partnerům) a předpřipravené texty ode mě coby copywritera. Na vyžádání dostanou i produktový XML feed.
Nechte je nahlédnout pod pokličku
Jako bonus je všem partnerům na začátku zasláno .pdf s nejprodávanějšími produkty na shopu za poslední období, aby věděli jaké zboží má cenu hned propagovat. Do budoucna chceme zapojit iframe s objednávkovým formulářem na vybraných pár produktů – ideální pro monotematické ministránky. Partneři nebudou muset posílat návštěvníka k nám a ve stylu „leadgenu“ si ho zpracují kompletně u sebe. Tahle strategie se mi osvědčila už u programu Activeppc, kde nasazením iframu vzrostly konverze partnerů 3x.
Výplatní minimum a možnosti vyplácení
Jak partnery vyplácet? Standardní možností je proti faktuře (tady OSVČ nebo firmě), případně na dohodu o provedení práce. Ne moc používanou možností je vyplácet partnery poukazem na nákup v daném e-shopu. První možnost je nejjednodušší a bývá u českých programů standardem. Dohoda moc částo prezentována nebývá, ale když se na ni zeptáte, tak vám možná někteří vyhoví – ale ze strany obchodníka je s tím hodně papírování.
A v konečném důsledku i zbytečného, protože ten kdo soustavně propaguje cizí produkty za úplatu, tak by měl mít alespoň živnostenský list. Dohodu jsme do možností výplaty provize nezařadili právě kvůli nadbytečné práci. Pro mladší blogery/affiláky jsme zařadili do nabídky vyplácení poukazem na nákup u Econea.cz. Je to jednoduché a efektivní řešení, které může být zajímavé právě pro mnohé nezávislé blogery, které chceme programem také oslovit (protože k nim chodí naše cílovka).
Jak jsme stavěli affiliate program Econea (Struktura seriálu):
- Na co si dát pozor do začátku
- Příprava podmínek pro partnery
- Před spuštěním
- Spouštění programu
- Provoz kampaně
Co vám osvětlím příště?
Jak je důležité testování funkčnosti programu před spuštěním, jak je to s tvorbou reklamních prvků a jestli náhodou nepotřebuje váš affiliate program obchodní podmínky.
Připravujete svůj partnerský program? Našli jste v dnešním díle seriálu něco užitečného, co vám pomůže při nastavování podmínek pro partnery? Nebo s něčím nesouhlasíte a řešili byste to jinak? Napište mi zpětnou vazbu – budu rád za každý názor:)
Autor: Ondřej Martinek Střední affilák, affiliate manažer a bývalý copywriter. Zvídavě zkouší snad všechny on-line marketingové kanály pro nejlepší konverznost svých webů. Follow @ondrejmartinek |
Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:
- PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
- 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
- 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.