S Radkem jsem se poprvé potkal v kavárně před několika lety. Zaujala mě jeho upřímná moravská povaha. Rozhodl jsem se jej proto i díky nově spuštěnému systému affiliate rozhraní Invia.cz, zeptat na pár otázek na tělo.
1. Ahoj Radku, zkus se čtenářům Affilblogu v krátkosti představit a říct, co tě baví a co tě živí.
Ahoj Franto, živí mě především affiliate. Poprvé jsem k němu přičichnul téměř před 10 lety, kdy jsem nastoupil do Invie nejen jako affiliate manager. Samozřejmě, affiliate poznávám i z druhé strany barikády, tedy provozuji tu méně, tu více, úspěšné affiliate weby.
2. Zaujalo mě na LinkedInu, že mám pozici junior marketing manažera v Invia.cz, ve které už působíš téměř 9 let. S tou juniorskou pozicí to neubude už asi tak žhavé, že? Případně popiš nám, co je tvá hlavní pracovní náplň v Invia.cz
Na názvy pozic si v marketingu CA Invia skutečně moc nehrajeme. Zkrátka se na profil v LinkedIn muselo něco napsat. Takže s tím juniorem to skutečně nebude tak horké. Moje hlavní náplň práce v Invii je podpora affiliate programu v ČR, na Slovensku a přes maďarskou kolegyni i v Maďarsku. Zbytek času věnuji vylepšování našich PPC kampaní spolu s naší PPC agenturou a poslední, hlavní bod jsou sociální sítě. Opět ve spolupráci s kolegyní a naši PR agenturou.
3. Takže jsi v podstatě marketingový manažer Invia.cz. Stará se u vás o marketing ještě někdo další?
Ano, marketingovým manažerem bych mohl být nazván. Stejně jako řada mých kolegů. Tedy je nás v Invii již o dost více, než kdy jsem sem nastupoval a byli jsme na marketing pouze dva. Já a Michal Tůma, dlouholetý ředitel našeho marketingu. Firma roste každý rok a stejně tak roste i marketingové oddělení.
4. Můžeš být konkrétnější? Kolik lidí se aktuálně podílí na online marketingu Invia.cz?
Kromě zmíněného Michala Tůmy, který celý marketing diriguje z pozice ředitele, tu jsou 2 kolegové čistě na UX, další kolega na nákup a správu online reklamních kampaní a už rok zde s námi sedí i kolega přes offline spolupráce, jako je televize, billboardy, marketingová podpora franchíz apod. Partu nám doplňují dvě marketingové asistentky v ČR, jedna v Maďarsku a taky naše interní grafička Zuzka. Jak se dívám, tak je nás už skutečně hodně
5. Mohl bys nám říct, co ti spolupráce s touto firmou Invia dává a proč tě stále baví?
Zrovna před pár dny jsem se o tom s kolegou nad sklenkou vína (samozřejmě po práci) přemýšlel. Nejvíc asi oceňuji, že ač je Invia již velkou firmou dle počtu zaměstnanců i obratu, a lídrem ve svém oboru v rámci střední Evropy, tak stejně ji vnímám jako firmu s velmi rodinnou atmosférou. Další věc, co mě tu baví je fakt, že zde nejsou nijak komplikované struktury a lze tedy relativně rychle uvést nápad či novinku z oboru k životu na našem webu apod. Pravda, vždy je se třeba řídit byznysovou prioritou, času máme holt stále omezené množství. Poslední věc, kterou bych zmínil, že zde člověk má díky velikosti firmy a marketingovým rozpočtům Invie možnost přičichnout a vyzkoušet si formy marketingu, o kterých může obyčejný živnostník jen snít. Nemluvě o možnosti přednostního testování beta verzí různých marketingových nástrojů mnoho týdnů až měsíců před konkurencí.
6. Mimo tvou marketingovou práci pro Invia jsi známý milovník dobrého jídla a TV pořadů (hlavně reality show). Provozuješ také velmi úspěšný magazín http://reality-show.panacek.com/, můžeš nám o těchto tvých aktivitách a projektech říct více? Co tě baví nejvíce a přináší ti to i zajímavý finanční příjem?
Určitě bych se nenazval známým milovníkem dobrého jídla. Na to jsou u nás ve firmě zcela jiní experti, čímž zdravím Davida s Honzou. Je však pravdou, že velmi rád obrážím nejen pražské kavárny a nové gastro podniky, o kterých se objeví zmínka na oborových serverech, twitteru či v geolokačních appkách. Nelze přeci jen sedět za těmi stroji.
Ohledně Panáčka v reality show. Ten vznikl v časech první řady VyVolených, jako web, který mně na českém internetu chyběl a dosud zde vlastně ani jiný, takto čistě vyhraněný není. Vznikl jako one man show, na kterou se pak začali nabalovat skuteční odborníci přes reality show, kteří tvoří dodnes většinu obsahu webu. Uvidíme, kam reality show v rámci ČR budou dále směrovat a jak se jim povede v čistě online podobě, jako nyní zkouší TV Prima s dánskou verzí Hotelu Paradise. K výdělku jen tolik, že právě Panáček nějakou tu slušnou korunu na pokrytí provozních nákladů a občasných odměn pro autory díky Google Adsense vydělal. Bohužel zrovna před pár dny mně Google na tomto webu Adsense zablokoval a zatím ani 4 odvolání a čištění několika starých článků nepomohly, aby mně ho znovu spustili. Je to holt těžké, když Panáček je tu déle než samotný Adsense v ČR a v reality show se zkrátka někdy odhalená prsa či zadek objeví. A procházej pak 6000 článků od roku 2005 a zjišťuj, kde je co proti pravidlům Google Adsense. Nejspíše uzrál čas na vyzkoušení konkurence od Seznamu.
7. Proč zrovna téma reality show? Nemyslíš, že u nás tento model spíše stagnuje, což dokazuje i fiasko právě zmiňovaného Hotelu Paradise a klesající tendence sledovanosti ostatníchprojektů (postavených často na zahraničních konceptech)? Nemyslíš, že by se spíše v Česku mohla uchytit reality show stavěná přesně pro českou náturu?
Jak jsem již zmínil, zkrátka tenkrát na českém internetu v čase první řady VyVolených nebyl web na podobné téma a já měl trochu času navíc. Tak jsem ho realizoval a tím celá ta jízda začala a pokračuje do dnes. Tebou zmíněný český Hotel Paradise zrovna z pohledu Panáčka v reality show byl jednou z nejúspěšnějších show, co se týká návštěvnosti, protože ta show přišla velmi rychle a nestačila se tak vyrojit řada jednorázových MFA webů, které by si utrhly podíl na tržním koláči. Takže v TV možná Hotel Paradise nesbíral tolik bodů, kolik si manageři TV Prima a Joj slibovali, ale já si za Panáčka určitě nestěžoval. Za jasný důkaz či krizi reality show v ČR bych nazval až zcela nepovedenou 4. řadu VyVolených a taky divácký nezájem o poslední řady pěveckých show Hlas a X Factor. Jinak u nás bude s reality show, stejně jako s onlinem vždy ten problém, že jsme jen 10 – 15 milionový trh. Tedy jedna věc je pak mít přesný manuál od zahraniční produkce na výrobu show, další pak, kde na to vzít peníze, aby to nevypadalo jako Televarieté. ***** Reality show stavěná přímo pro českou náturu není určitě potřeba. Naše krevní skupina jsou např. nejrůznější formáty seznamovacích reality show. To je to, na co se především české divačky rády podívají. Samozřejmě to chce k výrobě mít i kvalitní casting soutěžících a kvalitní ohýbače televizní reality, aby to bylo dějově stejně zajímavé jako Ordinace v Růžové zahradě. Vztahy jiných, z toho plynoucí problémy a hubnutí, budou lidi bavit vždy.
8. Uvádíš, že budeš testovat Sklik. Monetizuješ své projekty i formou affilu? Všiml jsem si, že na webu máš Invia.cz, což mi přijde hodně netematické, zkoušel jsi někdy affil na móduhry nebo seznamky?
Na prvním AffilSrazu, který se konal před pár dny, jsem se na téma monetizace, právě Panáčka v RS bavil s Martinem Bětíkem a říkal jsem mu, že zrovna na tomto webu funguje skutečně jen monetizace formou Adsense. Zkoušel jsem Bonami, Zoot, Baťu, Tchibo, Pizzatime i Fortunu, která občas vypsala kurz na nějakého vítěze reality show, ale výdělek byl oproti Adsense roven vždy nule. Zkrátka se s moji cílovkou, kterou jsou hlavně ženy, nikdy nepotkal. Banner Invia tam mám z pracovních důvodů, abych sledoval, co se našim affiliate partnerům zobrazuje v defaultním nastavení cílení. Tedy abychom jim posílali skutečně to, co chceme prodávat a co se prodává a nikoliv ledoborce na severní pól.
9. Co ty hry a seznamky? Myslíš, že by nestály za vyzkoušení?
Pouvažuji o tom a nasadím. Seznamky cílovku Panáčka v RS mohou zaujmout, a hry typu Farmville v podstatě také. World of Tanks či jak se ta úspěšná online hra jmenuje, spíše ne.
10. I když jsi poměrně známá osoba, nesnažíš se hledat příliš velkou publicitu (nepřednášíš, nepíšeš blog ani odborné články). Vyšel s tebou někdy nějaký rozhovor? Jaké oblíbené akce navštěvuješ a jak se vzděláváš? (budˇ konkrétní akce, knihy, weby)
Pokud si matně vzpomínám, tak jeden krátký rozhovor už se mnou kdysi vyšel na blogu Milana Kryla, když jsme uváděli v život XML feed, což už nějaký ten rok bude. Co se akcí týká, mám již za sebou Affil čtvrtek, Affil sraz i několik Affil konferencí od CJ. Zkrátka, když je čas, rád vyrazím, vyslechnu si feedback na náš affil i web, stejně jako načerpám inspiraci od dalších affiliate managerů a pokročilých affil partnerů. Ti jsou dle mě právě tím nejlepším zdrojem inspirace a vzdělávání ohledně posledních affiliate technik i online marketingu celkově. Bohužel se moc do české affiliate komunity veřejně nezapojují.
Stejně jako je velmi inspirující se potkávat s lidmi zcela mimo obor, kteří ještě nemají klapky a na zažité věci se díky tomu dívají často dost odlišným způsobem, což je často jen pro dobro věci.
Affiliate program Invia
11. Před pár dny jste konečně překlopili affiliate program Invia do nového rozhraní. Mohl bys nám k tomu říct více? Jak dlouho probíhal vývoj, co nový systém přináší?
Vývoj od prvotních nákresů probíhal přes dva roky, neb si ještě teď živě vybavuji, jak jsem Michalovi Vávrovi ukazoval nákresy před dvěma roky na veletrhu cestovního ruchu Holiday World a popisoval funkčnost a vize jednotlivých políček na papíře. **** Náš nový affiliate program, stavěný v podstatě na zelené louce přináší hlavně možnost mnohem většího rozvoje celého systému než stará verze. Přeci jen, stará verze tu už byla několik let a naši programátoři spíše lepili občasné bugy a vývoj systému byl minimální, což se s novou verzí mění, protože se už jeho kódu nebojí. Přinášíme a ještě přineseme v ní mnohem více informací o objednávkách, aby affilák měl lepší představu o co klient skutečně stojí a co se nevyplatí vůbec propagovat. Navíc nově trackujeme i alternativní způsoby vzniku objednávek jako je tzv. Dotaz a Poptávka. Zjednodušilo se vytváření affiliate kodů, které se přizpůsobilo zažitému způsobu z jiných systémů. Hlavně se těším, že v dalších fázích vývoje se vrátí produkty jako letenky a přibudou další z naší nabídky, jakou jsou chartery, parkování u letiště apod.
12. Plánujete i nějaké revoluční kroky a věci, které konkureční affiliate programy nemají. Co třeba Affil telefonní číslo?
S trackovaním objednávek přes telefon u VIP partnerů koketujeme dlouhodobě, ale konečné rozhodnutí zatím nepadlo. Nejen moje nadšení v této věci trochu zchladil výsledek našeho testování v rámci PPC, které proběhlo během minulé letní sezóny. Testem se zjistilo, že na unikátní telefonní číslo uvedené u inzerátů se sem tam volalo, ale v drtivé většině naprosto obecné dotazy, které prodejce následně ani nemohl řešit jako objednávku, protože se vlastně ani netýkaly zájezdů.
13. Jaká jsou aktuální čísla partnerského programu? Kolik máte aktivních partnerů? Kolik si partneři měsíčně vydělají na provizích? Jaký je nejsilnější měsíc? A kolik si vydělá váš nejlepší partner?
Aktivních partnerů v české verzi, tj. těch, kdy jejich účet vykazuje alespoň nějakou aktivitu v podobě kliků máme kolem 2 tisíc. A protože naši vyplacenou provizi affil partnerům může vidět kdokoliv, kdykoliv na úvodní stránce affiliate programu, je lehké si i vypočítat, kolik měsíčně v průměru vyplácíme. Vychází to na nějakých 250 000 Kč měsíčně, tj. 3 miliony ročně, což se zdá, není mnoho, ale samozřejmě jsou lepší a horší měsíce v online prodeji zájezdů. Navíc, oproti konkurenci vyplácíme provizi až po skutečném odjetí prodaného zájezdu. Tedy největší žně u nás mají affiliate partneři logicky během letní sezóny, kdy zkrátka skoro každý jede na nějakou dovolenou. Letní sezóna je u nás od května do konce září. Zároveň se čím dál zajímavější, dle výsledku z letošního roku, stává i First Minute fáze prodeje zájezdů, tj. leden až březen, kdy už klienti konečně začínají chápat, že není nutné čekat na rozebrané Last Minute termíny, ale mnohem výhodnější je nakupovat ty nejlepší hotely a termíny za předsezónní slevy již při First Minute. Úplně nejlepší měsíce na prodej zájezdů jsou červenec a srpen, jak jsem nedávno uvedl na našem affiliate twitter účtu. *** A kolik si vydělá u nás ten nejlepší? Někdy se ho zeptej a třeba ti to řekne Určitě to nebudu říkat za něj.
14. Proč jste se rozhodli o překlopení na nový systém v podstatě uprostřed hlavní sezóny?
Nejsi první, kdo se ptá, ale mně datum spuštění v tomto případě nepřijde nijak zásadní vzhledem k letní sezóně. Oba systémy totiž běží současně a to až do konce roku 2014, kdy starou verzi vypneme. Tedy spuštění nové verze počátkem července se nemůže nijak projevit na výkonu celého systému. Všechny affiliate kódy fungují jak mají a je pouze na affiliate partnerovi, jestli přejde na novou verzi hned, nebo až později. Ano, je pravdou, že v nové verzi, abychom partnery motivovali k přechodu, jsme nastavili do konce září lepší provizní podmínky, než jsou ve staré.
15. Jaké inside tipy bys poradil partnerům, kteří propagují Inviu nebo s tím chtějí začít? Jaké marketingové metody vašich partnerům nejvíce fungují?
[sociallocker]
Řeknu to asi tak, že klasický textový affiliate odkaz byl a bude vždy král. Tedy reklamní formát, co nejvíce funguje a to hlavně díky tomu, že si jej může affil partner skutečně přizpůsobit k obrazu svému. Samozřejmě, pokud je affiliate partner zdatnější v programování, je pro něj další skvělá možnost XML feed s cílením, dle jeho gusta. Ti, co si neví s XML feedem rady, pro ty je tu pak pestrá nabídky dynamických bannerů, tj. XML feed, ale už i s grafickým kabátkem. Samozřejmě affil partner určitě neudělá špatně, když si na web vloží vyhledávací formulář. Tohle jsou dle našich statistik formáty, které u partnerů fungují nejlépe.*** Ohledně marketingových metod našich partnerů, mě samotného stále překvapuje, že z mnoha rozhovorů, co jsem s nimi vedl, jim nejlépe fungují PPC. Ty totiž máme díky naši PPC agentuře skutečně mistrovsky pokryty jak v Sklikum, tak Adwords a přesto naši affiliate partneři evidentně ví o bílých místech, kde se naše kampaně nezobrazují. Toho samozřejmě využívají a vydělávají na tom a my jim za to rádi zaplatíme affiliate provizi. Poslední dobou taky čím dál častěji využívají i schválený mailing na své e-mailové databáze. I to v rámci našeho affiliate programu umožňujeme, jen potřebujeme podobu e-mailu před rozesláním prvně vidět.
[/sociallocker]
16. Co bys vzkázal potenciálním zájemcům o affiliate a čtenářům Affilblogu?
Ať se nebojí psát na oficiální podporu affiliate programů a nepíšou své dotazy různě po webtrzích apod. A aby se nenechali odradit prvním neúspěchem, když se v affiliate nedaří. Někdy to chce zkrátka čas, než si to sedne a začne web vydělávat.
[Tweet "Rozhovor s affiliate manažerem největšího online prodejce zájezdů Invia.cz #czaffil"]
Moc děkuji Radkovi za vyčerpávající odpovědi na mé záludné otázky. Líbí se vám rozhovor a jeho obsah? Máte na Radka nějaké dotazy? Díky za vaše komentáře.
Sakra jak funguje ten skrýtý obsah? Tweetuju jak o život a nic, stále uzamčeno. Tahle poslední móda skrývání částí textů je fakt opruz.
Ahoj to je zvláštní, kliknul jsi na to z PC? Je možné že na mobilu ti to neodtrackuje správně.
Nejdříve z tabletu. Nic se neodblokovalo. Tak jsem tweet smazal a zkusil jej tweetnout z PC. Taky se nic nestalo :-/
dej si zobrazit zdrojový kód stránky 🙂
JJ stejný problém z PC tweet a stejně zůstane zkryto.
Sdílení na Twitter mi také nefungovalo. Sdílení na G+ ano. Díky za zajímavý rozhovor, ve kterém se dostalo i na Panáčka 🙂
Gratuluji ke spuštění nové verze affilu. Za mne určitě změna k lepšímu.
Co se týká Panáčka v RS tak bych dal affilu ještě šanci. Takové impulsivní nákupy
jako jsou reakce na nabídky slevových serverů (Nakupvakci.cz, Slever.cz a další) či Dámejídlo, mohou fungovat.
Nakupvakci má widget, generování zde: http://www.nakupvakci.cz/cs/affiliate-cj/
kde se návštěvníkům zobrazují vždy nové slevy, to bych zkusil na tento web já.
zajímavé a podnětné informace ze zákulisí, zejména o překlopení systému invia… uvidíme, jaké budou zkušenosti, přeji samozřejmě jen ty nejlepší …
G+ nemám, FB jen soukromý.
Franto nemohl by jsi mi poslat ten skrytý odstavec alespoň na email, když jsem tweetnul? Docela by mě zajímal a nemám se s k němu jak jinak dostat. Díky
Posláno na mail, pokud by někdo další měl problémy zobrazte si zdrojový kód viz tip od Kermita
Pán Radek Gabčan, správca affiliate programu, vždy veľmi pružne reaguje. Mal som problém s novým rozhraním affiliate Invia a všetky otázky a problémy boli vyriešené.
Bol som registrovaný v českej verzii a pri slovenskej to trochu blblo. Teraz je všetko OK