Výběr vhodné domény pro web a problém s ochrannými známkami
Už jsem o tom psal několikrát ve svých seriálech na tvorbu affilweb i lead gen webů. Ale myslím, že mnoho lidí se z toho stále nepoučilo. Proto jsem se rozhodl tomu tématu věnovat podrobněji a upozornit na aktuální problematický příklad, kdy majitel ochranné známky (trademark – dále jen TM) se začíná domáhat řešení problémů s doménami obsahující jeho TM.
O problému TM domén
Affiláci si často registrují domény s klíčovým slovem inzerenta, kterého propagují. Mnoho z nich si neuvědomuje, že nejenže ve většině příkladů je jejich jednání nelegální (porušování zákonu o obchodních značkách), ale je i velmi krátkozraké (inzerent zruší affil kampaň). Jako výhodu affiláci často uvádějí váhu KW v doméně pro vyhledávač Seznam. To neumím posoudit, ale nejspíš na tom něco bude. Každopádně za ten risk mi to osobně rozhodně nestojí.
Změna kampaně
Pokud inzerent zruší svou kampaň (půjčka HomeCredit), tak nemůžete jednoduše změnit obsah vašeho affilwebu pro jiného inzerenta. Nedávalo by moc smysl, jak vyhledávačům, tak návštěvníkům, aby obsah webu neodpovídal inzerentovi v doméně. Věřte mi, že u některých svých lead gen webů jsem obsah/inzerenta již měnil (u některých i vícekrát za rok).
Právní problémy
Díky tomu, že nevlastníte obchodní značku, kterou používáte v doméně, jste dle našeho práva jednoduše napadnutelní a doména vám může být snadno odebrána bez nároku na odměnu či ušlý zisk. Navíc zaplatíte právní výlohy a případnou pokutu. Může se stát, že budování webu, obsahu a marketing, který jste několik let pilně dělali, přijde vniveč.
Aktuální problém
Aktuálně začalo právnické oddělení matky českého zastoupení nadnárodní firmy Ferratum (mikropůjčky) rozesílat dopisy s upozorněním na porušování TM v doménách. Všiml jsem si, že ve fulltextu Seznamu naleznete opravdu obrovské množství webů, které Ferratum v doméně mají. Tento problém můžete přehlížet, než vám přijde pokuta, nebo situaci začít aktivně řešit. Níže přikládám několik variant řešení.
Možné řešení
Tady záleží hodně na samotném inzerentovi, ale někteří jsou vám ochotni za převod webu/domény dokonce zaplatit. Nicméně vězte, že obvykle nedosáhnete na představované ohodnocení za web, protože inzerent ví, že má jednoduchou právní páku, a pokud mu web dobrovolně neprodáte/nepředáte, tak začnou pracovat jeho právníci.
Další možností, kterou je ale potřeba začít aktivně řešit velmi rychle, je přesměrování obsahu na jinou doménu. Nakoupíte doménu neobsahující TM, provedete přesun obsahu s 301 redirectem a necháte web přeindexovat (1-3 měsíce u Googlu i Seznamu), ve webmaster tools nastavíte novou adresu a v případě, že máte nakoupené odkazy/články, poprosíte majitele webů o výměnu linků (skvělý článek na toto téma napsal Jan Tichý). Vím, že hlavně u Seznamu vám tato praktika nemusí zajistit zachování pozic ve vyhledávači. Já osobně mám s tímto přesunem zkušenosti a přišel jsem přibližně o 35 % trafficu (převážně ze Seznamu). Doménu můžete následně prodat/předat inzerentovi a obsah/traffic vám přitom zůstane
Využíváte i vy TM ve svých doménách a máte nějaké zkušenosti s přesunem domény nebo prodejem webu inzerentovi? Podělte se o své zkušenosti v komentářích.
Autor: František Szabó Autorem článku je František Szabó, který působí jako affiliate evangelista od roku 2010. Píše tento blog, školí affiliate manažery, přednáší a publikuje odborné články. Follow @frantisekszabo |
Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:
- PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
- 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
- 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Používání TM v doméně je opravdu krátkozraké. V minulosti jsem takhle přišel o domény casiohodinky.cz a icq-online.info. A bohužel zadarmo ;). Jinak dlouhodobě se vždy vyplatí nějaký unikátní brandovatelný název, ikdyž to dá někdy práci najít.
Zákon o obchodních značkách neexistuje, Františku, proto ho nelze porušovat. 🙂 Celá problomatika je trochu složitější, pokud někdo pod ochrannou známkou propaguje tuto známku, těžko po něm majitel ochranné známky může chtít ušlý zisk, když nebyla propagována konkurence, ale právě tato ochranná známka. 🙂 To přece nedává logiku, ne? 🙂
Pochopitelně jiná věc je ta, že se to majitelům ochranných známek nelíbí a že u affilu zruší kampaň apod.
Setkal jsem se mnoha případy, které skončily vymáháním domén. Často to skončí ne tak, že něco společnost odkoupí, ale rovnou zabírá celý weby a požaduje odškodné, jinak řečeno webmaster musí zaplatit pokutu.
Dobrý den,
nevíte prosím jak je to s nárokem subjektu který má ochrannou známku a doménou .info? Zaregistroval jsem totiž doménu ZETOR.info. Narovinu přiznávám že jsem doufal že by se dala za nějakou tu korunu prodat, protože trocha peněz by se hodila. Vztahuje se ochranná známka i na koncovku .info? Zetoru se to nelíbí, dnes mě obeslal abych smazal obsah a doménu uvolnil. Obsah miniwebu jsem již stáhl. Děkuji předem za odpověď.
Řekl bych že ano ale jistý si nejsem, ideálně by bylo poptat se experta na online právo a ochrané známky.