Vše, co vás zajímá o affiliate manažerech
Mnoho lidí se mě na konferencích a různých akcích ptá na informace spojené s affiliate managementem. S touto prací mám již nějaké (určité) zkušenosti a jsem affiliate manažerem několika projektů. Proto se budu snažit pokrýt veškeré informace, které by vás mohly zajímat. V ČR je velmi málo kvalitních affiliate manažerů, i když je tato práce dost kreativní a zábavná.
Jak se stát affiliate manažerem?
Asi nejčastější otázka, kterou dostávám. Affiliate manažerem se můžete stát mnoha způsoby:
- budete hledat nabídky práce (těch moc není – aktuálně snad jen affiliate manažer v sázkovce iFortuna.cz)
- kontaktujete nějakou affiliate síť, zda nenabírá nové manažery (cj, espoluprace, affilnet)
- kontaktujete výrobce nebo prodejce affiliate softwaru, aby vás doporučoval u nových zákazníků (affilbox, post affiliate pro) – vím, že Mário neustále hledá schopné manažery pro partnerské programy běžící na affilboxu
- kontaktuje vás přímo affiliate síť nebo inzerent, že by vás chtěl jako affiliate manažera
Já osobně mám zkušenosti s posledním způsobem. Inzerent si mě vždy vybral na základě mých výkonů v jeho kampani, ve které jsem byl zapojen jako významný partner. Dle mého názoru je to jeden z nejlepších možných způsobů. Jako významný partner, který se podílí na generování konverzí/leadů pro inzerenta máte mnoho zkušeností a můžete partnerům velmi výrazně pomoci. Na rozdíl od někoho, kdo s propagací této kampaně žádné zkušenosti nemá, nebo dokonce není vůbec affilák. V Česku moc affiliate manažerů, kteří se zrodili z partnerů a jsou významnými affiláky moc není. Proč? To si povíme v další dotazu.
Co tato práce obnáší a co musím umět?
Pokud jste menší affilák, tak je práce affiliate manažera dost rozdílná a obnáší jiné věci než obvykle děláte. Pokud se stanete alespoň střední třídou a začínáte více komunikovat, delegovat práci a dělat analytiku, práce affiliate manažera se začíná hodně s prací affiláka překrývat. Toto je asi nejlepší čas a cesta se manažerem stát (jako drobnému affilákovi bych to tedy moc nedoporučoval zkoušet). Práce affiliate manažera je v podstatě:
- 50% komunikace se stávajícími partnery = poradenství, informace, newslettery, řešení problémů
- 30% hledání nových partnerů a nových cest navyšování objemu partnerů
- 10% připrava a úprava reklamních prvků (iframy, xml, bannery, odkazy, text – mailing, články)
- 10% reportování výsledků programu inzerentovi, řešení fakturace partnerů
Pokud chcete být opravdu kvalitním affiliate manažerem měli byste být schopni kampaň vést také od naprostého začátku:
- cíle a milníky PP a zhodnocení konkurenčních kampaní
- zhodnocení, zda má PP smysl (vhodný produkt, provize a landing page inzerenta)
- výběr vhodného řešení (zakoupení licence SW, affiliate síť)
- nastavení softwaru a kampaně – počeštění, základní nastavení, tvorba textů, OP, nastavení registrace, fakturace, příprava popisu programu
- přidání kampaní a reklamních prvků
- otestování PP a funkčnosti kampaně
- základní propagace a nábor partnerů
Jak vidítě affiliate manažer toho má na starosti opravdu mnoho, a to je potřeba si od začátku uvědomit. Plody své práce pak ale můžete sklízet dlouhodobě.
Kolik si jako affiliate manažer vydělám?
Prvně bych chtěl upozornit, že na začátku je vždy dobré mít podepsanou smlouvu, ve které vydefinujete vaše úkoly a domluvený způsob ohodnocení. Dělejte to i pokud je váš inzerent velmi dobrý přítel nebo známý. Já smlouvu mám u všech kampaní mimo jediné. To kolik si vyděláte hodně záleží na tom, jak si spolupráci nastavíte. Ale v zásadě fungují tyto způsoby odměňování:
- provize z výkonu partnerů (obvykle ze zisku partnerů, tato provize ze pohybuje v závislosti na marži od 5-50%)
- fixní plat někdo v kombinaci s odměnami za výkon kampaně (využívají hlavně affiliate sítě, výplata od 20-100.000Kč)
- kombinace fixu a provize z výkonu partnerů (inzerent vám zaplatí v závislosti na množství práce, které kampani věnujete fixní plat, například na základě vaší hodinovky a získáváte i část provize partnerů, obvykle méně než u první varianty) – toto je má nejoblíbenější forma spolupráce
- affiliate management za podíl na projektu (za to, že zabezpečíte affiliate marketing pro projekt získáte podíl na zisku celého projektu – nejméně častá varianta, ale také možnost)
Není divné, že jsem partner i manažer zároveň?
Tento dotaz dostávám jak od manažerů tak od partnerů. Někteří manažeři byli dokonce donuceni, aby přestali dělat affilweby a věnovali se jen čistě affiliate managementu a partnerům. Myslím, že toto řešení je krajně nešťastné. Dle mého názoru v tom žádný problém není, naopak je to pro partnery velká výhoda. Já jako manažer placený za výkon partnerů (nejférovější forma spolupráce a jistota pro inzerenta, že se bude snažit manažer odvádět kvalitní práci) mám velkou motivaci, aby objemy partnerů rostly, klidně i na úkor vlastních získů.
Jasným příkladem může být vedení kampaně pro eshop Trikator.cz, v rámci kterého jsem spustil oblíbený seriál tvorby výdělečného affilwebu. Sdílel jsem kompletní know how (což považuji za práci affil manažera) a díky tomu přišel o pozici TOP partnera v této kampani, ale získal mnoho partnerů, kteří mou ztrátu z poklesu prodejů bez problému pokryli a naopak převýšili. Mám nejlepší zájem na tom, aby partneři věděli co nejvíce informací, které jim mohou významně pomoci navyšovat obrat. Můj postoj je velmi propartnerský.
Není divné, že manažer dělá na více kampaních?
Díky tomu, že jsou kampaně obykle hodně závislé na sezónních výkyvech je pravděpodobné, že vás vedení jedné kampaně v partnerském programu neuživí. Byl bych za to rád, ale bohužel český affil a počet aktivních partnerů je v Česku zatím příliš malý (v porovnání se západem). V segementech jako zdraví je dokonce opravdu velmi málo dobrých partnerů. Proto se snažím i nadále vzdělávat a “evangelizovat” affiliate trh, protože ve finále z toho bude i lepší výkon kampaní, o které se starám:)
Jak je to s ukončením spolupráce?
I s tímto už mám své zkušenosti. Konec spolupráce může mít opravdu mnoho důvodů a může být ukončena z vaší strany (špatná komunikace ze strany obchodníka, špatná služba obchodníka, pozdní výplaty provizí) nebo ze strany inzerenta (špatný výkon kampaně, nekvalitně odvedená práce). Proto je vždy dobré mít po ruce smlouvu a nebrat to jako tragédii. Na rozdíl od klasické práce máte na trhu práce affiliate manažera přebytek příležitostí a z mého pohledu můžu říct, že se kvalitní affiliate manažer rozhodně neztratí.
Snad jsem tímto článkem namotivoval další affiliate manažery, se kterými budu moci sdílet know how a bavit se o každodenních starostech manažerů:).
Jak se vám tento článek líbí? Zajímalo by vás ještě něco konkrétního? Uvítali byste případně nějaký minikurz pro začínající affiliate manažery? Napište si o něj do komentářů:)
Autor: František Szabó Autorem článku je František Szabó, který působí jako affiliate evangelista od roku 2010. Píše tento blog, školí affiliate manažery, přednáší a publikuje odborné články. Follow @frantisekszabo |
Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:
- PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
- 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
- 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Ahoj, dobry clanok, mna by skor mozno zaujimalo ako spravne a co najefektivnejsie riadit affil len pre svoj eshop- teda ked sa affil manzer jednoducho nevyplati. AKo spravne oslovit partnerov, kde ich hladat, ako s nimi komunikovat a ako ich spravne motivovat. Diky
Zajímavé vidět to i z druhé strany. Osobně bych od affiliate manažerů uvítal i doplňující informace o jejich zboží/službách jako jsou například trendy v prodejích. Dobře to tady František popisoval dříve s Trikátorem, když doporučoval opustit od meme triček a zaměřit se na Viral Brothers. Například mě osobně by nenapadlo, že pofrčí trička Debilních keců. Myslím, že by affil manažeři neměli poskytovat pouze pár bannerů a návod, jak si upravit affil referenci v odkazu.
Pěkný článek Franto, je v něm hezky popsán fakt, že affil manažer není sranda. Možná bych doplnil ještě i informace o tom, jak musíš být prakticky neustále na emailu a telefonu, programy nebo sítě většinou vyžadují znalost angličtiny, někde více, někde méně. No a taky časová náročnost a časová flexibilita manažera, to bys třeba mohl doplnit i ty, kolik času ti pozice manažera sebere každý den, například proti pozici affiláka partnera.
Dobrý den,
Chtěl bych se zeptat, jestli je zde nějaká možnost zjištění jak si v určitých affil programech vedu oproti ostatním zapojeným affilákům ? Předpokládám že statistiky sami od sebe chrlit nebudou.
Affil programy obvykle nezverejnuji seznamy svych partneru. Vyjimkou jsou ruzne souteze…