Rozhovor: Josef Grill (WEDOS.com)
Josef Grill je zakladatelem známé společnosti WEDOS.COM zabývající se primárně poskytováním hostingových služeb (nedávno se stala jedničkou na trhu) a registrací domén. Dříve vlastnil společnost Internet CZ a.s., která provozovala hostingovou firmu Forpsi. V dnešním rozhovoru se dozvíme něco o agresivní strategii firmy a partnerském programu WEDOSU.
1. Kolik zákazníků má aktuálně vaše společnost WEDOS a kolik jste celkově zaregistrovali domén?
Aktuálně se staráme o více než 128.000 domén. Z toho přes 60% u nás hostuje na placeném webhostingu nebo na VPS. Provozujeme téměř 40.000 placených aktivních webhostingů, přes 10.000 našich modulů VPS, přes 7.000 aktivních služeb WEDOS Disk a několik desítek dedikovaných serverů.
2. Jaké jsou vaše plány s hostingem a plánujete rozšíření služeb či další projekty?
Původní plány jsme postupně omezili a chceme jít cestou omezené nabídky, ale velmi kvalitních služeb. Nechceme tedy dělat desítky věcí “polovičatě”, ale raději několik na 100%. Je to vidět i na tom, že jsme omezili všechny aktivity mimo hosting a chceme se věnovat na plný úvazek jen hostingu. Z hostingu jsou pro nás aktuálně zajímavé služby, které zrovna provozujeme. Chystáme mnoho novinek, ale vždy to budou věci související s hostingem a servery.
Chceme nabídnout služby, které chtějí naši zákazníci a tak stávající služby vylepšujeme a připravujeme i nové. Z hlediska novinek mohu potvrdit připravovanou novou nabídku dedikovaných serverů a službu pro klienty, kteří vyžadují VPS, ale nemají znalosti se o VPS starat. Další novinkou je jedna služba o které nyní jednáme, ale tu bych nerad prozrazoval. Je to moc brzo.
Cesty pro růst vidíme i mimo český trh. Aktuálně máme hodně klientů ze zahraničí a to máme jen český web. Chceme se prosadit i na jiném trhu.
3. Vlastníte domény na kterých dříve fungovaly projekty Pojisteni.cz, Pravnik.cz a Vase-Stavba.cz, proč nevyužijete jejich potenciál a nenapojíte je alespoň na affiliate programy (iframe formuláře). Obě domény jsou na prodej jaké částky si za ně představujete? Nepřemýšleli jste že byste si najali někoho na jejich dočasnou monetizaci?
Vidíte, aniž bych četl tuto otázku, tak jsem částečně odpovědl výše. Skutečně jsem šel otázku po otázce a až nyní jsem narazil na tuto. Původní projekty jsme zrušili a všechno úsilí věnujeme hostingu, kde jsme uspěli zcela mimořádně a raději budeme jedničkou a lídrem na trhu hostingu, než působit v dalších oblastech. Jednička na trhu je jen jedna, jen jednička na trhu udává trendy a jen jednička na trhu má svoji nezpochybnitelnou a významnou hodnotu. V dalších oborech jsme působili dlouhé roky, ale buď vynaložené úsilí nedávalo ekonomický smysl (prodej stavebnin) nebo třeba šlo i o závislost na třetích subjektech (což byl případ všech projektů) a tím omezené možnosti na vlastní rozvoj a vlastní nápady. U hostingu jsme svým pánem a vše si můžeme ovlivnit. Pokud někde něco vymyslíme, tak buď uspějeme nebo ne. Pokud něco pokazíme, tak za to můžeme sami. V jiných projektech jsme vždy byli jen závislí na třetí straně a mnohdy to bylo zneužito proti nám…
Napojování na affiliate program by bylo možná přínosné, ale aktuálně na to nemám čas. Nechci se zabývat malými věcmi, když bych tím přicházel o drahocenný čas, který se dá věnovat velkým projektům. Takže někdy je lepší obětovat nějaké (menší) příjmy a věnovat se tomu, kde je potenciál…
Cena domén odpovídá jejich kvalitě a výjimečnosti. Určitě se bavíme o milionech korun. Není kam spěchat. Třeba se za pár le budu nudit a spustíme na tom opět projekt (a ten bude třeba moci využít potenciálu WEDOS a klientů WEDOS)…
Doména pravnik.cz má trvale návštěvnost 100-200.000 unikátních návštěvníků měsíčně a tak je tam nějaký příjem z reklamy a nemá smysl ji prodávat pod cenou.
4. Máte nějaký zahraniční hostingový vzor či oblíbenou službu?
Přiznám se, že jsem nikdy neměl žádné konkrétní vzory. Ani soukromě a ani pracovně. Snažím se sledovat co se děje a snažím se jednotlivé informace použít tak, aby to mělo přínos pro nás. Nejsme tedy kopie nějaké konkrétní služby.
5. Kdy plánujete další WEDOS akci, jak dopadla ta poslední a co si o těchto setkání slubujete?
Z mého pohledu to byla skvělá akce. Odezva vynikající. Přínos nevyčíslitelný. Za rok si to zopakujeme. Nyní plánujeme nějaké menší akce (třeba výlet lodí po Vltavě a jiné srandy).
Slibuji si od toho seznámení se zákazníky, získání bezprostředních reakcí a zpětné vazby. Dozvím se tam mnohem více, než čtením stovek a tisíců e-mailů. Zároveň odbouráme i takovou bariéru, která mezi firmou a zákazníky může existovat a my ji tam nechceme.
Jsme díky tomu i “průhlednější” a jasnější pro veřejnost. Nic skutečně netajíme.
6. Zaujalo mě že se na diskuzích sám osobně zapojujete a staráte se taktéž o Facebook profil a Twitter stránku WEDOSu. Co vás k tomu vede? Kolik hodin denně pracujete a kolik z toho zabírají aktivity pro společnost?
Aktuálně se o tyto profily (a další diskuze) staráme cca 3. Já asi z poloviny, další kolegové z té druhé poloviny.
Proč to děláme? Zase absolutní otevřenost. Navíc tyto sociální sítě jsou skvělým místem pro kontakt s klienty a zároveň je zde odezva. Dokážeme přes to i prodávat. Úspěšně prodávat.
Kolik hodin denně pracuji? Jsem workoholik a tak dělám hodně… U PC sedím hodně, určitě víc, než je běžný pracovní úvazek. Reálně však na práci myslím i mimo tento čas. Většinu času věnuji hostingu (i díky tomu jsme omezili vše ostatní okolo). Neustále se snažím (ale i kolegové) vymýšlet něco nového.
Otázky k partnerskému programu
7. Můžete nám přiblížit partnerský program WEDOSu, kolik má aktivních partnerů a kolik vyplácíte měsíčně na provizích?
Aktivních partnerů je několik tisíc, ale řekněme, že těch skutečně aktivních je několik desítek.
Nyní měsíčně vyplácíme cca 85.000. Postupně to roste. Za letošní první pololetí jsme vyplatili (odešlo od nás z účtu) 459.289 korun.
Reálně jsou v partnerském programu větší částky, protože výše uvedená čísla jsou skutečně vyplacené, ale část partnerů si zatím své provize nevybralo a nevybírá (čekají na větší částky)
8. Pro koho je tento partnerský program určen a jaké metody propagace a prodeje nejlépe vašim partnerům fungují?
Je určen pro všechny lidi bez omezení. Nejlépe to funguje lidem, kteří mají weby s návštěvností nebo weby zaměřené na IT, grafiku, redakční systémy.
Co funuje nejlépe? Někde bannery, jinde slevové kupóny a jinde návody na naše služby.
9. Kdo se vám stará o partnerský program a jaká je náplň jeho práce?
Primárně to řeší kolega Standa. On řeší i další reklamní kampaně a dělá grafiku. Tak toho má hodně. Chceme se na partnerský program zaměřit více a přidělit tam ještě jednoho člověka.
10. Myslíte si že WEDOS je vhodným hostingem pro affilweby, svou odpověď zdůvodněte, případně podložte konkrétním příkladem.
Určitě. Je to jednoduché. Naše služby jsou mimořádně úspěšné, mimořádně dobře prodejné a tím je to úspěšný program pro naše partnery.
11. Co byste vzkázal čtenářům affilblogu a začínajícím affilákům?
Máme partnery, kteří mají napády a několik z nich vydělává zajímavé peníze a jsou minimálně 2, kteří se na našem partnerském programu uživí lépe, než v zaměstnání.
Nyní pracujeme na anglické verzi webu a tak bude možné úspět i s anglickými weby.
Může se tedy přidat každý.
Děkuji Josefovi že si udělal ve svém nabitém programu čas na zodpovězení otázek pro Affilblog.cz. Pokud máte nějaké další dotazy neváhejte se Josefa zeptat v komentářích.
Autor: František Szabó Autorem článku je František Szabó, který působí jako affiliate evangelista od roku 2010. Píše tento blog, školí affiliate manažery, přednáší a publikuje odborné články. Follow @frantisekszabo |
Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:
- PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
- 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
- 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Ahoj Franto, díky za rozhovor. Bohužel mám pořád vnitřní problém s Wedosem, proč ho nedoporučit zákazníkům, je cena za jejich hosting. Nemám ráda nízkou cenu, aneb “Nejsem tak bohatá, abych si mohla kupovat levné věci”. Všechno super, jak jim přibývají zákazníci, super že jsou otevření na http://www.webtrh.cz , teď ten den otevřených dveří co jsem prošvihla… Ale pořád čekám, kdy ta idylka skončí…
To je zajímavý názor, češi obvykle uvítají nejnižší cenu. WEDOS to ale samozřejmě dělá moc chytře a až obsadí trh může si začít určovat cenu dle sebe svého byznys plánu:)
Moc bych na to nespoléhala, až obsadí trh. I kdyby ho obsadil celý, tak když zvedne cenu, tak se najde nová “levnější” konkurence, ke které odejdou stávající zákazníci wedosu. Sama to vidím, když přijdou lidé ze zbožových vyhledávačů na eshop. Ti jedou na cenu a kupují si to nejlevnější. A nevracejí se následně znovu na eshop.
Necháme se překvapit, jak to bude za pár let s celým webhostingovým trhem.
Nemyslím si že by měl být nějaký problém v tom že wedos obsadí celý trh a pak zvedne ceny. Vždycky můžeme zvednout kotvy a odejít k jinému hostingu který bude poskytovat výhodnější služby (což neznamená automaticky levnější)
Zajímavý rozhovor, zajímavé myšlenky, díky za zprostředkování.
Jak to, že Wedos ještě nehostuje nějakou top českou stránku? 😉
http://toolbar.netcraft.com/stats/topsites/topsites?c=CZ
Ne, opravdu, to je jen nevinné rýpnutí :=) :=) Taky už jsem po hostingových službách wedosu pokukoval, ale pro společný hosting neomezeného množství domén mi stále vychází zajímavější můj současný fastinternet.cz
Pěkný rozhovor,
je pěkné vidět, že majitel velké firmy má zájem o koncové zákazníky a komunikuje s nimi.
Zrovna jsem končil webhosting u jejich konkurence a chtěli ode mně zpětnou vazbu, proč odcházím?
Chvilku jsem o tom přemýšlel a pak mi došlo, že webhostingové služby jsou nejvíce podobné bankovním službám. Tyhle dvě sféry totiž všichni potřebujeme bez ohledu na to jestli se nám to líbí nebo ne.
Můžete si všimnout, že stejně jako v bankovnictví, i u webhostingových služeb vítězí na trhu ti, kdo nejvíce usnadní život zákazníkům. Nerozhoduje jen cena, ale i dostupnost a jednoduchost celého procesu. Dále rozhoduje kvalita komunikace a lidský přístup.
Můžete si všimnout, že Wedos má stejnou strategii jako rychle rostoucí bankovní instituce. Jejich strategie je přitom jednoduchá : nízké ceny, kvalitní servis a dostupnost služeb.
Pohodlnost lidí prostě vyhrála na Českém trhu.
Neberte to prosím jako reklamu na wedos ale u teto firmy mam 17 domén. Hosting je za perfektni cenu. Dá se říci bezkonkurenční. Servis je ale jak kdyby to byl hosting nejdražší. Nebudu zde popisovat všechny výhody ale promakanost jejich adminu pro klienty nemá obdoby. Vřele Vám tuto firmu doporucuji a zduraznuji nemam za toto doporuceni zadne slevy ani jsem zamestnanec :-). Tomas Linger