Snad každý webmaster se postupem času setká s problémem, jenž se obtížně řeší. Dojdou mu nápady, čas, mnohdy i síla a motivace psát další texty pro své webové stránky. Tento problém řeší nesčetné množství textařů, kteří na mnoha inzertních serverech, diskuzních fórech či osobních prezentacích nabízejí své služby.
Bohužel i přesto, že většina webmasterů má jasnou představu o tom, jak by výsledná práce textaře měla vypadat, nedokáží ji správně zadat a sdělit mu svou vizi. V tomto článku se tedy dozvíte, co je vhodné do poptávky napsat, aby se celý proces urychlil, a vy jste tak dříve dosáhli kýžených výsledků. Často je to docela jednoduché.
Stačí si správně odpovědět na následujících pět otázek:
Kdo bude váš text číst?
Naše společnost přijímá denně několik objednávek na zpracování textů pro webové stránky. Pouze malé procento z klientů ale hned napoprvé uvádí informace o tom, komu jsou texty určeny a proč je vlastně klient objednává. Tato zdánlivě irelevantní informace se může zdát zbytečná, přesto dokáže textaři pomoci a usnadnit mu práci
Představte si, že vám napíše klient, který poptává „napsání textů o cestování“. Možná byste byli překvapeni, kolik klientů je takto stručných. Vy jako textař teď ale nevíte, co vlastně máte psát. Mají články pojednávat o nějaké populární destinaci? Mají se věnovat přírodě, památkám či krásným městům? Nebo mají čtenáři poradit, co si má vzít na cesty a co ho může na hranicích potkat? Jsou tyto články určeny pro náročnější cílovou skupinu, která žádá zajímavá fakta, a textař tak musí strávit delší dobu vyhledáváním informací, nebo jsou určeny jako výplň webů a vysoká odbornost, která se projeví i na ceně, není tak důležitá?
Správná objednávka by tedy měla obsahovat detailní informace o tom, kdo bude čtenářem poptávaných textů a jaký účel mají plnit. Je tedy vhodné uvést:
- O čem má váš text být (např. o památkách v Řecku),
- Kdo je modelovým čtenářem (např. člověk, který se chystá vyrazit do dané destinace),
- Zda mají být texty laické či odborné
Jsou i klienti, kteří jasné představy nemají, nebo dokonce takoví, kteří chtějí textaři ponechat prostor jeho vlastní kreativitě. I to je samozřejmě možné, ale příliš to nedoporučuji, osobně s tím z pozice zadavatele nemám dobré zkušenosti.
Čeho vlastně chcete docílit?
Informace o tom, čeho chcete poptáním textu a jeho zveřejněním na svých stránkách docílit, je rovněž velice důležitá. Pokud má text zaujmout a ve čtenáři vyvolat tzv. „wow-efekt“ („páni, to jsem netušil, že v USA 80 % novostaveb jsou dřevostavby“), musí tomu textař práci přizpůsobit. Řada klientů má ještě stále zájem o texty jen jako „krmivo pro vyhledávače“, přejí si zdůraznění některých klíčových slov a mívají i řadu dalších požadavků.
Může se stát i to, že provozujete například magazín, a chcete, aby se k vám čtenář vracel. V takovém případě může textař články koncipovat tak, aby na sebe navazovaly a čtenáře tak motivovaly k návratu. Pracovat s textem je už hračkou, ale je třeba vědět, jaký je cíl a čeho chcete dosáhnout.
Jak dlouhý má text být?
O ideální délce textů se často diskutuje. Prováděl jsem menší průzkum, v němž jsem se ptal čtenářů, zda jim na webu MladýPodnikatel.cz vadí délka rozhovorů, které čítají šest stran A4 a někdy i více. Drtivé většině z nich to vůbec nevadilo a naopak souhlasili s tím, že se raději dlouze začtou, když se dozví zajímavé informace.
Jsou ale i lidé, kteří zastávají texty kratší. Zejména na osobních blozích se hodí text, jejž si čtenář může přečíst v rychlosti během chvilky volna. Už jsme se setkali s poptávkami, kde klienti požadovali minimálně 1800 znaků, protože menším textům už vyhledávače nepřikládají takovou důležitost.
Odkud má textař čerpat?
Může se to zdát zvláštní, ale řada klientů sama ráda napíše, odkud si přejí, aby textař čerpal. Někdy čerpají ze „svých zkušeností“, jindy přímo zašlou odkazy, jelikož mají jasnou vizi a chtějí ji co nejlépe naplnit. Například v textech z Harvardu můžeme naleznout informace, jež bychom na českém internetu hledali jen velmi složitě.
Jiní klienti jsou dokonce tak pečliví, že textařům doporučí i konkrétní literaturu. Další pošlou odkazy na konkurenční stránky a přejí si text pouze přepsat vlastními slovy. Pokud klient zdroje nemá, nechce je hledat nebo neví, kde je najít, a chce mít jistotu, že textař se tématu opravdu věnoval, není nic snazšího, než požadovat seznam použitých zdrojů. Objednávky se vždy liší a každý zákazník požaduje něco jiného.
Kolik chcete investovat a kdy má být text hotový?
Obě tyto otázky spolu velmi souvisejí, určují totiž kvalitu zpracování i cenovou náročnost. Řada klientů bohužel spěchá, což textaře nutí k velice povrchnímu hledání zdrojů a sestavení textů podle toho, co najde nejdříve. Pokud chcete mít texty na vysoké úrovni, může jejich tvorba zabrat hodiny i dny usilovné práce. Momentálně naše firma zpracovává vysoce odborné texty s rozpočtem 2000 Kč na jeden článek, přičemž textař čerpá z několika zdrojů (elektronických i z literatury), vlastních zkušeností a text ještě konzultuje se specialisty z oboru.
Praxe je samozřejmě taková, že většina webmasterů s menšími weby tlačí cenu co nejníže a žádá „prostě jen obsah“. Ať už je tato strategie jakkoliv diskutabilní, i jim lze vyhovět. S oblibou říkám, že i textař za 40 korun za normostranu má svého klienta, kterých překvapivě není málo. Neexistuje ideální obecná částka, již lze považovat za „správnou cenu“. Vždy záleží na mnoha faktorech, jako je třeba doba zpracování, odbornost textu a mnoho dalšího.
Co si pamatovat závěrem
Určitě sami víte, že předat někomu svou myšlenku tak, aby ji plně pochopil, je obtížné. Chcete-li od textařů dosáhnout práce, která bude s vaší myšlenkou korespondovat, musíte ji co nejvíce vysvětlit, textaře obeznámit s maximem informací a snažit se mu případně i nějak pomoci. Žádný textař doposud nedokázal číst klientovi myšlenky, a proto stále platí pravidlo „čím více toho řeknete, tím více toho dostanete“.
Na úplný závěr bych se také rád zeptal, jak zadáváte texty vy? Jak svoje poptávky konkretizujete a co vše při objednávání zmiňujete? Co je pro vás vždy to nejdůležitější, když sháníte nové textaře?
Troufnu si tvrdit, že slušný a alespoň trochu použitelný text začíná někde okolo 300 Kč za normostranu, slušný překladatel za méně taky nepracuje. 40 Kč za NS musí být nepoužitelné zvěrstvo reálně stejně zpoloviny generované robotem.
Souhlasím, těch 300Kč za NS kvalitního textu je opravdu minimum.
Já zkoušel copywritery všech možných cenových skupin. Byl jsem už zoufalý a tak jsem sáhl i po člověku, co psal za tuším 800,- za NS. Nicméně to byl brak. Teď mám studentku, co píše za 120,- NS a je to nebe a dudy, luxusní texty, které chytnou a dávají smysl. Prostě o ceně to není, někdo neví, kolik by si za text vzal a přitom píše s*ance a někdo píše luxusně a za rozumné peníze.
Mohu poprosit o kontakt na onu studentku? Poslal by jsi mi ho na email dvoracek@gmail.com ?
Předem díky.
Sám mám problém definovať niektoré položky z vášho zoznamu. Vďaka vášmu článku sa polepším a budem lepšie zadávať práce. Keď píšem texty na web sám, tak si neuvedomujem to všetko, čo ste napsíali tak nejak to viem., Ovšem pi objednávke naozaj mi do hlavy nikto nevidí preto to musím písomne zadať.
Ještě natrefit na textaře se kterým je rozumná domluva a je to v cajku 🙂
Jako textař se slušnou praxí a portfoliem tvrdím, že jde psát i pod 300 Kč/NS a kvalitně. Záleží co a záleží kolik toho je. Jsou lidi, se kterými se jde rozumně domluvit a dodrží termín. Sám práce také zadávám pro některé své projekty v angličtině a cena vážně není jediné kritérium.
Jinak z druhé strany je problém, že mnoho zadavatelů není schopno říct, co vlastně doopravdy chtějí, kdo je cílovka atd. Ale hlavně aby to bylo co nejlevněji, ideálně ihned a obsahovalo to nějaké nesmyslné fráze. Pak je ovšem spolupráce trošku problém…