Mé poznámky k email marketingu (+ zkušenosti)
Od spuštění projektu PestryJídelníček.cz v listopadu 2014 se poměrně dost intenzivně zabývám email marketingem a průběžně si doplňuji vědomosti. Tento článek vznikl proto, abych si dal dohromady jednotlivé poznámky (bohužel nejsou ozdrojované). Tento článek berte opravdu jako mé poznámky a nejedná se o žádnou „case study“. Jednotlivé body pro vás mohou být užitečné, já se k nim v průběhu času vracím a čerpám z nich.
Historie
Pro projekt jsme nejdříve využívali řešení PHPlist, které je dostupné zdarma a můžete si jej v kombinaci se slušným SMTP rozběhnout sami. Na PHPlistu jsme vydrželi cca 3 měsíce a poté jsme zakoupili licenci na Interspire (z něj vychází český smartemailing). U tohoto řešení jsme zatím zůstali, nabízí mnohem lepší statistiky, autorespondery, split testy a různé další vychytávky, které oceníte, pokud řešíte email marketing na trošku vyšší úrovní (segmenty, triggery, atributy, dynamický obsah, …)
Začátek
Pokud chcete začít s legální rozesílkou mailů je potřeba se pomocí tohoto formuláře zaregistrovat na ÚOOU. Pokud se chcete vyvarovat problémů, je nutné si u každého kontaktu uchovávat tyto údaje:
- čas přihlášení
- IP adresa
- zdroj odkud kontakt pochází (url webu, kampaně)
Velmi zajímavá a přínosná přednáška na Affiliate konferenci od zástupce UOOU:
Čím více informací o kontaktu získáte, tím lépe pro vás. U každé rozesílky je pak nutno pamatovat na to, aby splňoval několik základních požadavků:
- funkční a platný e-mail, ze kterého emaily rozesíláte
- možnost jednoduchého a okamžitého odhlášení odběratele z vaší databáze
- jasně definovaný odesílatel e-mailu (subjekt, kontakt a fyzická adresa v patičce)
- označení emailu, že se jedná o obchodní sdělení
Nyní zmiňované poznámky:
- A/B testy jsou naprostý základ, pokud je váš SW neumožňuje, okamžitě jej opusťte
- Naprosto nutná je funkční responzivní šablona
- V každém emailu je mít ideální 1 CTA
- CTA: dozvědět se více, získat zdarma, zajímá mě, to vám zvedne CTR, strašit tlačítkem koupit se příliš neosvědčilo, CTA prvek mějte do 300px z horní části emailu, aby byl ihned viditelný, když je delší text mějte klidně 2 CTA, ale emaily udržujte spíše kratší
- uvítací email využijte na maximum má obvykle nejvyšší openrate (u nás přes 90%) – poděkování, informace uživatele co jej čeká, navázání užšího vztahu, prokliky na další obsah
- frekvence emailů velmi často se uvádí tato tabulka:
Čas od přihlášení Frekvence
0 – 30 dnů: denně- 31 – 90 dnů: 3 x týdně
- 91 – 180 dnů: 1 x týdně
- 181 + Days dnů: 1 x měsíčně
My používáme podobné schéma pro autorespondery, ale je to schéma pro projekty, které mají opravdu co říct a spoustu hodnotného obsahu.
Ohledně nejlepších časů a dnů pro rozesílky je potřeba hodně experimentovat. Záleží na mnoha faktorech. Z každého zaručeného návodu jsem zjistil naprosto rozdílné informace, někteří doporučují, že ideální rozesílka je od 15-20 hodin, jiné tvrdí, že je top open rate o víkendu v 6, a 14 a 19 hodin. Strašně záleží, jaký obsah posíláte pro informační emaily, prodej produktů a prodej služeb je to naprosto rozdílné. Taky hrají obrovskou roli okolní vlivy (sezóna, počasí, velké akce, svátky, prázdniny). Nedá se tedy říct, kdy je nejlepší čas, je třeba to otestovat.
- Předměty – alchymie sama o sobě testoval jsem různé verze s ikonkami (♥,✔, …), grafickými prvky ( █▬█ █ ▀█▀), chybou (POslední šance získat), urgencí a časovou omezeností (Nebuďte poslední, kdo to zjistí), sezónností (Zhubněte do tohoto léta do plavek) a různé kombinace se čti mě, více informací na konci. Opět nejde říct, která z těchto variant fungovala nejlépe, vždy fungovala chvíli, ale pokud to přeháníte, lidé si zvyknou a emaily se stále stejnou podobou je začnou unavovat. Proto je třeba často variovat pro jednorázové rozesílky. Co funguje naprosto výborně je uživatelský obsah v předmětu (oslovení 5.pádem – Petře, jak se dnes máte?, regionální údaje – Jste v Olomouci? Něco pro vás máme…, apod). Další slova, která jsem testoval a měla nějaký vliv na opet rate: Máte 1 novou zprávu, Upozornění, Kup jeden a získej jeden zdarma, Úžasné, Nej nej nej nej nej nej, Speciální a otázky v předmětu: Nemůžeš, Nechceš, Nedokážeš, …? Doporučuje se, aby byla maximální délka 35 znaků (vejde se pak i na mobilní display). Bez vykřičníků a kapitálek.
- Variace odesílatele – přidání jména (Blanka z PestryJidelnicek.cz), pouze název portálu (PestryJidelnicek.cz), znaky (Blanka ❤ PestryJidelnicek.cz), nějaký vliv to má, ale četl jsem, že je lepší udržovat konzistentního odesílatele i z důvodu grupování emailů. Tady budu rád za názor odborníka
- Preheader – kriticky důležitá věc, často zde lidé používají obecný text na odhlášení. Přitom je nutné s tím pracovat podobně jako s předmětem s tím, že máte větší rozsah.
- Doporučená datová velikost emailu větší než 200kB (často pak unikne smap filtru) – toto nepoužívám pro autorespondery, ale jednorázové rozesílky (přidáním obrázku do přílohy). Zatím nemám důkaz toho, zda to funguje. Budu rád za komentář.
- U obrázků mít ALT textu (font-size nastavit větší)
- Copy emailu je kriticky důležité a je potřeba s ním také pracovat
- Responzivní emailová šablona je naprostý základ
- Moderní je používat gify v mailu – občas jsem využíval gify, ale nezdá se mi, že by měly výrazný efekt na CTR (http://app.getresponse.com/archive/getresponse_free_trial/-1000-Accounts-50-Off-and-Free-List-Building-Program-108707301.html?e=&u=UDp)
- A/B testy pouštějte na: čas a den v týdnu, předmět, odesílatele, preheader, obsah (obrázkový, textový)
Co mi v interspiru chybí?
- rozesílka na non openers
- chytřejší triggery a událostmi řízené emaily
- A/B testy na autorespondery
[Tweet “Zajímavé poznámky k email marketingu na #affilblog”]
Pokud víte, jak řešit problémy, na které jsem narazil, budu rád za reakci v komentářích. Pokud by vás zajímaly i další poznámky do budoucna, ozvěte se v komentářích, zda to má smysl sepisovat a dávat public:)
Autor: František Szabó Autorem článku je František Szabó, který působí jako affiliate evangelista od roku 2010. Píše tento blog, školí affiliate manažery, přednáší a publikuje odborné články. Follow @frantisekszabo |
Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:
- PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
- 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
- 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Diky za zverejneni,procetl jsem to cele,neco se priucil. Urcite ma smysl podobne poznatky zverejnovat i dal.
Ještě by mě zajímalo, jak je sběr informací pro emailing řešen ve wordpress? Některý plugin umí zaznamenat tyto informace?
pluginů je obrovské množství třeba MailPoet.
Díky za poznámky – o existenci preheader textu jsem věděl, ale nenapadlo mě, že má až takový vliv 🙂 čím více nám řekneš, tím více budeme nadšení :)) Díky
U odesílaných emailů musí být uvedené i moje celé fyzické jméno a fyzická adresa?
Myslím že ano, ale spousta lidí to řeší tak že přidá Své jméno/Název firmy a IČ. Ale my pro jistotu uvádíme i celou adresu firmy.
Aha, díky. Já právě chtěl rozesílat newsletter jménem webu. Nechtěl jsem tam tahat své jméno, ale hlavně soukromou adresu (jelikož pracuji s affiliate na živnost, nemám firmu). Ale asi to budu muset přehodnotit 🙂
Jen otázka. Když se registrujete u UOOU, tak přijde vám poštou rozhodnutí o registraci, to registrační číslo, nebo něco? Díky
Mně přišel pouze potvrzující email o registraci, cca 5 dní po odeslání formuláře.
Toť vše, žádná pošta ani datová schránka se nekonala. 🙂
Nápodobně.
Díky, pánové 😉
Jako službu pro veřejnost se to asi nechystáte spustit, co?
Mas nejake postrehy ohledne responsivnich newsletteru? Vyplati se to vubec resit v ramci emailoveho marketingu?
Díky za to. Cením takové články. Jenom otázka: Regiatrujes se pro každý projekt do toho úřadu ochrany… Nebo jen jednou na tvoje jméno.