Rozhovor: Maciej Kostro (mBank affiliate koordinátor)

Tento historicky první rozhovor se zahraniční osobností vznikl na popud plánovaného bezplatného workshopu na téma finančního leadgenu. Workshop se uskuteční v 8. ledna a bude jej mít na starosti Maceij Kostro z mBank. Jeho náplní práce je spolupráce s externími affiliate sítěmi v ČR a SR.

mkostro

1. Dobrý den Macieji, můžete se čtenářům Affilblogu v krátkosti představit? Co aktuálně děláte a jaká byla vaše předchozí práce?

Zdravím, aktuálně jsem zodpovědný za kooperaci s externími partnery na českém a slovenském online trhu. Jednou z mých hlavních úloh je nastavování affiliate kampaní díky spolupráci s nejlepšími affiliate sítěmi zaměřenými na finanční produkty.

2. Jste tedy zodpovědný pouze za český a slovenský trh? Máte nějaké zkušenosti s polským affiliate trhem?

Ano samozřejmě. Byl jsem u tvorby a manažování dvou největších brandových affiliate sítí na polském finančním trhu: mbank.net.pl a partnerský program největší polské banky PKO BP  a několika dalších finančních institucí. Pracoval jsem pro společnost, která je jednou z nejznámějších prodejců softwaru pro affiliate sítě v Polsku a také spravuje brandové sítě.

3. Jaké rozdíly vidíte mezi trhem v Polsku a ČR v rámci bankovnictví a affiliate marketingu?

Affiliate trh v Polsku je ve finančním sektoru více rozvinut než v České republice a na Slovensku. Vzhledem ke skutečnosti že celý Český (méně pak Slovenský) online trh je relativně větší než online trh v Polsku, můžeme předpokládat, že zde má affiliate marketing prostor pro vývoj. V Polsku pozorujeme opravdu velké zapojení finančních institucí a bank do spolupráce s affiliate sítěmi nebo budování vlastních brandových affiliate sítí.

Banky s vlastním partnerským programem:

  • mBank
  • Alior Bank
  • PKO BP

Jiné banky využívají affiliate sítě například: Bankier.pl, Money.pl, Zanox, Novem a jiné.

Affiliate trh v České republice a Slovensku stále roste. Je zde velké množství finančních produktů (hlavně nebankovní půjčky), bankovní produkty jsou v sítích jen velmi málo, převážně hotovostní půjčky (Zuno, ČSOB, Air Bank).

4. Proč si myslíte že je v České republice tak malý affiliate trh v porovnání ve velikostí celého online trhu?

Vidím pouze čísla a zapojení finančních institucí (převážně bank). Celý český online market je přibližně poloviční oproti polskému trhu, ale my máme více než 20 milionů uživatelů (nejedná se o populaci). A podíl affiliate aktivit ve finančních institucích je v Polsku velice významný. Mohu poskytnout data z mBank, kde je podíl affiliate sítí a vlastní brandové sítě na celkovým tržbách 12%!

Jsou zde pouze 2 sítě určené pouze finančních produktům – Money.pl (vlastník Wirtualna Polska – jeden z největších polských portálů) a Bankier.pl (vlastník Allegro Group). Více než 30 bank používá tyto kanály pro navýšení prodejů.

5. Affiliate marketing v Česku je opravdu malý. CJ má 2 500 aktivních partnerů, odhaduje se že je v česku maximálně 10 000 affiliate partnerů celkově. Znáte velikost polského affiliate trhu?

Ano některá data mám. Především z našeho brandového partnerského programu (mbank.net.pl), který byl založen v březnu roku 2005. V tomto okamžiku máme 7 500 partnerů a 14000 stránek, které partneři vytvořili. Odhaduji, že počet polských affiliate partnerů jejichž aktivity zahrnují finanční sektor je kolem 10000. mBank má nejstarší a největší partnerskou síť mezi brandovými affiliate programy v Polsku. PKO PB je největší polská banka s velmi silným brandem a svuj partnerský program odstartovala před 2 lety a dosáhla kolem 5 000 partnerů.

 6. Dobře toto jsou data inzerentů z oblasti financí. Máte představu kolik partnerů má celý polský affiliate trh a jak je velký?

Bohužel tyto údaje nemám. Úzká specializace:)

7. Rád bych se zeptal na čísla polské affiliate kampaně, kolik si partneři vydělávají měsíčně, kolik si vydělá nejlepší partner? Mohl byste nám říct také čísla české a slovenské kampaně?

Prosím pamatujte že se zde bavíme o 2 druzích affiliate aktivit – vlastní brandová síť (mbank.net.pl) a přidružené affiliate sítě (cj.com , …). Výdělky partnerů přímo závisí na úrovni jejich zapojení. Jako téměř všude i zde funguje Paretovo pravidlo. Na stránkách naši vlastní brandové sítě zveřejňujeme nejlepší výsledky našich partnerů, například (výsledky za poslední měsíc):

  • Partner 1 – 35 220,00 PLN – 228 930,00 Kč
  • Partner 2 – 23 350,00 PLN – 151 775,00 Kč
  • Partner 3 – 10 625,00 PLN –  69 062,50 Kč
  • Partner 4 – 6 576,00 PLN – 42 744,00 Kč
  • Partner 5 – 3 324,00 PLN – 21 606,00 Kč

Nejlepší měsíc na výdělky našich partnerů: 83 657,00 PLN – 543 770,50 Kč

Aktuálně bohužel nemůžu říct žádné výsledky z české kampaně, začali jsme teprve před 2 měsíci na slovensku začneme v průběhu několika dnů.

8. Proč by se měl partner zapojit právě do affiliate kampaně mBank a plánujete mimo založení účtu i další affiliate kampaně například půjčky? Jaké máte další plány?

Nerad používám slovo kampaň, uvažuji o našich aktivitách v affiliate marketingu jako o trvalých produktech. Možná, že někdy můžeme výkonost aktivit podpořit dočasným zvýšení provizí nebo přidáním dalších bonusů, ale obecně by nastavení kampaní mělo být trvalé.  A ano, máme v plánu zapojení dalších produktů jako jsou hotovostní půjčky, kreditní karty a další – když se podíváte na naše produkty v polském affiliate programu , můžete vidět, kolik affiliate produktů máme celkově zapojeno (obchodní účty, kontokorentní úvěr, hypotéky, pojištění …).

Myslím si, že naše nabídka je pro partnery velmi zajímavá a aktivní partneři mohou dosahovat velmi zajímavých výdělků – to je důvod, proč by partneři měli využít náš affiliate program.

Affiliate program mBank v Polsku je využíván jako nejsilnější kanál pro distribuci online hotovostní půjčky mRaty mezi malými e-commerce partnery  Tito e-commerce partneři využívají mRaty jako další platební metodu pro své zákazníky. Tento inovativní produkt je aktuálně dostupný pouze v Polsku, ale plánujeme jej spustit i v České republice.

9. Máte nějakou představu kdy by mohly být dostupné další affiliate produkty mBank? 

Pracujeme na tom společně s affiliate sítěmi. Doufám že další produkty (včetně půjček) budou dostupné začátkem příštího roku.

10. Jaký je nejlepší měsíc pro propagaci finančních produktů a proč?

Finanční produkty mají vlastní sezónnost. Například hotovostní půjčky mají špičku o svátcích, na Vánoce nebo letní prázdniny. Affiliate kampaně by měly být spojeny s větši mediální aktivitou například TV reklama. Nejlepší měsíce pro finanční služby jsou bezpochyby říjen a listopad.

11. Jaké reklamní prvky a zdroje trafficu fungují nejlépe. Můžete poskytnout zdroje trafficu nejlepšího partnera v polsku pro ukázku?
[sociallocker]

To je velmi těžké říct, je to otázka práce, zkušeností a trochy štěstí:). Myslím že metoda, která zlepší vaši efektivitu je přidání extra bonusů pro vaše návštěvníky.  A jaký druh reklamy použít? To záleží na mnoha okolnostech. Pokud jste například webová stránka věnovaná finančnímu poradenství, budete používat jiné reklamní prvky a nástroje, než váš kolega, který spravuje webové stránky pro mladé rodiče.

Nejúčinnější metody propagace jsou PPC, e-mailing, kampaně na sociálních sítích a obsahové stránky (přesně v tomto pořadí). Pokud jde o PPC kampaně je přísně zakázáno používat naši značku, partneři mohou v Polsku využívát pouze název produktů. V České republice aktuálně naši partneři nemohou používat jakýkoliv druh PPC kampaní.

[/sociallocker]

12. Má smysl se pro českého affiláka zapojit i do polské kampaně? Jaké jsou bariéry pro vstup na polský affiliate trh?

Vždy je složité pochopit jiný trh i když je tak blízko tomu vašemu. I já jsem potřeboval pár měsíců abych pochopil jak to tady funguje. Myslím si, že nám internet dává velké možnosti jak se stát regionálním nebo dokonce globálním hráčem. Ale finanční služby a produkty – jako jsou ty naše – jsou lokální a vyžadují hlubokou znalost místního trhu a potřeb. Nicméně je to možné.

13. Dne 8.1.2015 připravujete na pobočce VIV NETworks workshop pro partnery o české affiliate kampani mBank. Pro koho je workshop určen a proč by měl partner přijít?

Domnívám se, že nejdůležitějším prvkem affiliate spolupráce je důvěra mezi inzerentem, partnerem a provozovatelem affiliate sítě. Chtěl bych vědět kdo se podílí na prodeji produktů mBank. Nechci pouze představovat fakta, čísla a tipy pro partnery, ale rád bych si poslechl vaše postřehy, nápady a problémy.

Děkuji mnohokrát Maceijovi za zodpovězení otázek a poskytnutí konkrétních čísel a tipů. Pokud máte jakékoliv dotazy neváhejte je zaslat do komentářů (budu tlumočit). Plánujete navštívit workshop? Pokud ano rezervujte si místo na u Martina Bětíka. Děkuji za vaše reakce.

 

6 komentářů u „Rozhovor: Maciej Kostro (mBank affiliate koordinátor)“

Napsat komentář