Rozhovor – David Eiselt (CestujLevne.com)
V rámci rozhovorů s účastníky soutěže AffiliateProjektRoku.cz, kterou pořádá společnost VIVnetworks.com, jsem vyzpovídal výherce 1. Ročníku – známého travel affiláka Davida Eiselta. Rozhovor nám zabral téměř 3 hodiny a věřím, že pro celou komunitu bude více než přínosný.
- Projekt: cestujlevne.com
- Twitter: eiseltdavid, Cestujlevnecom
- Facebook: eiseltdavid, cestujlevnecom
1. Co tě vedlo k založení cestujlevne.com, a po jak dlouhé době od spuštění jsi získal svou první affiliate konverzi?
Na vejšce jsme si s kámošem říkali, že by bylo fajn udělat nějaký online portál a zkusit si tím přivydělávat. Vzhledem k tomu, že jsme oba měli blízko k cestování a tehdy jsme ujížděli na nízkonákladových tripech, Cestuj levně si o to doslova řeklo samo. Po vzoru jiných a s představou co zlepšit a dělat jinak jsme web postupně rozeběhli. První konverze přišly v řádu měsíců, cirka čtvrt roku, a automaticky se protočily zpět do reklamy skrze Facebook. Tehdá si za pár stovek mohl člověk rozjet pořádné divadlo.
2. Jak jsi spokojený s mediálním zastoupením společnosti spiritmedia.cz a co ti přináší?
Postupně se objevila spousta nových aktivit, na které připadlo mnoho času – a jednou z nich byla i komunikace s potencionálními klienty pro přímou reklamu na webu. Spiritmedia nás postupně začala zásobovat natolik, že jsem oželil přímé poptávky a vše začal přeposílat právě na tuto agenturu. Mimo komunikaci s klienty se skrze ně dostanu i k velkým zakázkám, které firmy poptávají v obrovském budgetu, jenž se následně rozprostře na několik větších webů. Takže přínos je jednoznačný – více peněz za méně času.
3. Mohl bys uvést příklad dealů, které ti agentura dohodla? Jedná se hlavně o travel dealy, nebo i nějaké obecnější?
Z logiky věci nedává smysl na cestovatelském webu inzerovat podle impresí něco jiného než cestovatelsky motivované kampaně. Příkladem mohou být kampaně na karetní společnosti, různé pojišťovny, letecké společnosti, mobilní operátory či vakcinace na žloutenku.
4. Jakým způsobem web monetizuješ mimo affiliate, AdSense a agenturní dealy? Mohl bys uvést poměr výkonu jednotlivých kanálů?
Kromě toho, co jsi napsal, mě ani nenapadá jiná možnost – krom nějakých přímých plateb od čtenářů za obsah. Ale tímhle směrem jít nechceme, držíme se idey, že nejprve musíš dát, abys mohl získat. Affil nám dělá 80 %, AdSense 15 % a mediální kampaně zbylých cca 5 procent.
5. Jaký je stav travel affiliate v ČR? Jsi spokojen s nabídkou kampaní, co bys případně na této situaci změnil a jaké kampaně bys naopak uvítal?
Hodně bídný a tristní. De facto jsme si travel affil museli sami vytvořit. Když jsme začínali, tak krom neřízené affiliate kampaně na letenky od Pelikána (který utrpěl těžké rány při své výplatní morálce) a asi do letoška jediného funkčního affilu od Invie, který dokázal i uživit, tu nic dalšího nebylo. Naštěstí je tady spousta super firem a lidí v nich, takže se podařilo navázat a rozjet skvělou spolupráci se Student Agency napříč všemi segmenty. Vytvořili jsme affil s Vaše Nároky a v poslední době to začíná žít i ze strany Vivnetworks, kam se spíše nabalují méně objemové kampaně, které individuálně neměly moc smysl. Začátkem příštího roku snad praštíme do další spolupráce, která nám umožní rozvířit dnes stojaté vody na jednom ze současných směrů travel affilu. Nové kampaně snad ani vymyslet nejde. Máme vše – od hotelů přes jízdenky a letenky až po pojištění. Jediné, co mi vadí je přístup, kdy se nám jeden z největších hráčů snaží házet klacky pod nohy upíráním konverzí tím, že je vyvádí do offlinu. Modří vědí.
6. Jaké jsou náklady na provoz projektu a jak hodnotíš své spolupracovníky, kteří hledají zajímavé letenky? Obejde se provoz webu bez tvé osoby (např. když cestuješ a jsi mimo signál)?
Náklady v onlinu miluji, de facto jsou vždy takové, jaké je povolíš. V posledním roce toho dost měníme, a tak měsíční náklady často převyšují zisky. Spolupracovníci by si snad zasloužili i samostatnou otázku. Jsou úžasní. Stačí se podívat, kam se projekt za poslední rok posunul. Nemluvím jen o redakci, ale i vývoji platformy. Opustili jsme WordPress a rozjeli vlastní řešení, hrajeme si s detailní optimalizací a vytváříme unikátní obsah, který ve světovém měřítku nemá soupeře. Za to jim patří mé velké díky. Zrovna před pár týdny jsem se vrátil z měsíc a půl dlouhé cesty, na které ne že bych nepracoval, ale věnoval se zcela jiným aktivitám na webu a provoz fungoval přesně tak, jak měl. Takže do jisté míry tu je 100% zastupitelnost. Trvalo to několik let, než jsem narazil na ty pravé lidi.
7. Perfektní. Zůstaňme u toho přechodu na nový systém. Nedávno jsi spustil novou verzi webu včetně průvodců a cestovatelské databáze. Jak dlouho jste na této verzi pracovali a co vám změna přinesla a vzala?
Práce započaly asi rok a půl předtím, než jsme ven pustili první smysluplnou verzi. Výsledek byl takový, že se objevily desítky bugů (jak to už bývá) a další stovky připomínek k novému designu. Ty jsme postupně analyzovali a dělali si nový pohled na to, kam jsme web vyslali. Po čtvrt roce jsme začali optimalizovat a po dalších třech měsících máme na vývoji lepší, vymazlenější verzi. Nová verze nám vzala tedy téměř dalšího tři čtvrtě roku. Tím nám stojí další vývoj platformy pro cestovatele, ale jak se myšlenky krystalizují, mění se i původní představa platformy. A díky tomu snad bude další krok jednodušší a tolik nenarazí.
Co jsme získali? Velkou konkurenční výhodu oproti současným webům, které se zabývají letenkami. Prakticky opouštíme segment blogů a vyplouváme do zcela jiné divize, kde na nás čekají jiní soupeři.
8. Koho považuješ s novou verzí cestujlevne.com za největší konkurenci?
Na to se asi nedá úplně přesně odpovědět, protože se snažíme jít vlastní cestou, na kterou ostatní nevstoupili a zřejmě ani nevstoupí – neboť jsou tu příliš dlouho na to, aby mohli flexibilně změnit svůj stávající směr. Ono možná ani z hlediska finančního to pro ně nedává v současnosti smysl. Takže největším soupeřem si budeme my sami a záleží jen na tom, zda vytrváme a dotáhneme věci do zdárného konce. Výsledkem by měl být portál, kde se shlukují všichni cestovatelé, ať už častí či jednorázoví, kteří jedou jednou ročně k moři. Pak si můžeme konkurovat s těmi, kdo tě nyní napadne – Letuška, Invia, Student Agency atd. Víc, než snaha je přerůst, která je spíše utopickou fantazií, je tady záměr přiblížit se na desítky procent jejich obratům v rámci online byznysu. Tam to až tak nereálné není.
9. Web má vysokou návštěvnost; přes 250 000 unikátů měsíčně. Jaké jsou tvé primární zdroje návštěvnosti a jaké ti nejvíce rostou? V kterých kanálech vidíš pro svůj projekt největší potenciál do budoucna?
V současnosti je stále největším zdrojem přímá návštěvnost, což je pecka. Naučili jsme lidi chodit přímo na web, jelikož tu každý den mohou najít zajímavý obsah, který dává smysl, má přidanou hodnotu a neklame. Což se o jiných webech říct nedá. I proto chceme tyhle clickbaitové vody co nejrychleji opustit. Druhým nejvýraznějším kanálem je z historického důvodu „hlídač letenek“, kam řadíme notifikace, newsletter i social. Nově cílíme dost na SERP, kde je stále obrovský potenciál i přes současné změny a klacky pod nohami ze strany Googlu v podobě integrovaných vyhledávačů letenek v SERPu atd. Pokud se vyplní naše představy o chystaných změnách, se v následujícím roce vrátíme k počátkům a podpoříme mnoha affilákům i firmám neznámý kanál „word of mouth“.
10. Kanál chceš podpořit nějakou novinkou na webu? Mohl bys čtenářům Affiblogu přiblížit, o co se bude jednat?
Každý chce sdílet zážitky z cest, ale většinou k tomu vede buď natolik složitá cesta, že si svůj vlastní web/blog nevytvoříš, nebo skončíš s galerií na Facebooku. Dáme lidem jednoduchý, ale přitom plně funkční nástroj na tvorbu sexy cestopisů. A je jedno, jestli rád píšeš, fotíš nebo točíš videa.
11. Kolik investuješ do placené reklamy, jaké reklamní systémy používáš (AdWords, Sklik,FB) a jak vyhodnocuješ jejich přínos (bez tracking pixelu apod.)?
Obecně každý affil projekt trpí tím, že má omezenou možnost trackování. Z našeho pohledu máme pod sebou největší kanál (letenky) a proto jej můžeme s omezenými možnostmi úspěšně trackovat. Jinak počítáme s průměrným dlouhodobým přínosem ze strany uživatelů. Dle toho se dají kampaně protáčet a vyhodnocovat. Investujeme rámcově do 100 000 Kč měsíčně.
12. Nedávno jsi na své facebookové stránce uvedl, že se lidé mají přihlásit raději na cestujlevne.com/hlidac-letenek. Vidíš postupný pokles dosahu neplacené FB reklamy a jaký je tvůj názor na budoucí vývoj organicu na této platformě?
Dlouhou dobu jsme si žili jako v pohádce. Náš organic nespadl pod 50 %, ale poslední půlrok pociťujeme úbytek v tempu desítek procent. Oproti tomu máme s hlídačem skvělé výsledky, tak jsem využil situace a pomohl mu v růstu. Osobně bych se ani nezlobil, kdyby organic z FB zmizel úplně. Jsme na to připraveni, a naopak nám to může pomoci sníst zbytek trhu.
13. Jak se vyrovnáváš se sezónními výkyvy?
Na Cestuj levně sezónní výkyvy nemáme. Držíme si celoročně stejnou návštěvnost. Otázkou je, zda je to dobře nebo špatně.
14. Co pro tebe znamená získaní 1. ceny v soutěži affiliateprojektroku.cz?
Do jisté míry je to konečně uspokojení po těch letech práce. Fakt, že je někde oficiálně vyřčeno první místo. Víc je to pro mě ale příslib k tomu dál projekt rozvíjet správným směrem a inspirovat ostatní, ať už stávající nebo začínající affiláky. Kvalitní konkurence dokáže posouvat dál celý obor.
15. Uvažuješ s novým systémem s Cestuj levně expandovat do zahraničí?
Je to otázka několika miliónů korun. Uvidíme, jaké ovace sklidíme na domácím trhu a pak teprve začneme vést debatu. Věřím, že je možné být spokojený i s tím málem, které naše zemička představuje.
16. Jaké weby/projekty/osobnosti jsou pro tebe příkladem a používáš je jako motivaci/inspiraci pro své další směřování?
Těžká otázka; nesoustředím se jen na konkrétní projekty, ale mám raději kompletní přehled o celé situaci. Ale tak alespoň jeden příklad za všechny – thepointsguy.com, velmi podobný web k Cestuj levně – jen z toho amerického pohledu.
17. Jaká je tvá dlouhodobá vize a pracovní cil v podnikaní?
Pokračovat dál v boření statu quo od cestovních kanceláří. Ukázat lidem, že svět není nebezpečný, ale nebezpečně krásný. Inspirovat a motivovat. Zničit strach z neznáma. Cíl i vize se za celých těch 5 let nezměnily, mění se jen způsob, jakým je prezentuji okolí.
18. Co tě při práci nejvíce motivuje – jak si udržuješ pracovní nasazeni?
Zpětné vazby od lidí. Na webu jsme se čtenáři neustále v úzkém kontaktu, takže čím víc se jim líbí náš obsah a to, co děláme, tím víc jsem motivován.
19. Zpětná vazba může být i negativní. Jak se vyrovnáváš s hatery nebo lidmi, kteří vyvolávají flame?
Pokud je negativní reakce opodstatněná, jako byly ty k novému designu, bereme je v potaz a pracujeme s nimi. Tehdy to bylo na psychiku těžké, protože když děláš rok na něčem, co pak nedostane chválu, není to ono. Na druhou stranu kdykoliv jsem s někým mluvil, tak web chválil. Pochopil jsem tedy to, co už bylo mnohokrát vyřčené – tady se raději nadává, než chválí. Nemám to ale nikomu za zlé, taky raději řeknu, co mi vadí, než že ta změna je asi dobrá a až si na ni zvyknu, tak ji uvítám. Naopak to pro nás byl hnací motor k tomu, abychom vše ještě jednou vylepšili. Pak naše práce pevně stojí na férovém přístupu a obsah, který zveřejňujeme, prostě dává smysl. Straníme se nekalých praktik a zatajování informací. I proto moc negativních komentů nedostáváme a stali jsme se jedničkou na trhu. Haters jsou a budou, ti náš postoj neovlivní.
20. Odkud pracuješ? Doma nebo v kanceláři?
Většinu času pracuji z domu, občas v nějaké kavárně a jinak po hotelech na cestách – tedy když je čas.
21. Když jsi v zahraničí – organizuješ si nějak pracovní čas? Případně zkoušel jsi někdy co-working centra a jaký máš na ně názor?
Když jsem v zahraničí, tak se snažím co nejvíc cestovat, abych nabyté zkušenosti mohl předávat dál. Práce online mi z ciziny moc nejde, musel bych tu být déle, abych získal stereotyp. Coworky jsem testoval v Chiang Mai, ale jak říkám – raději než být v cizině u kompu, budu cestovat. Takové to pracování z pláže nedává moc význam, hodí se akorát na FB.
22. Kam se v nejbližší době chystáš a jaký je tvůj zatím nesplněny cestovatelský sen?
Za týden s rodiči letím na vánoční trhy do Basileje. Je čas vracet taky zpátky. Jinak momentálně zatím nic dalšího naplánovaného nemám. Letošní rok se enormně vyvedl a na ten další zatím nebyl čas plánovat. Na cestách jsem zažil ledacos. Z leteckého soudku mi snad chybí už jen cesta kolem světa a výlety na pár odlehlých míst, které v letecké mapě vyloženě dráždí. Sny se jinak snažím plnit průběžně, jak to jen situace a samozřejmě i akční letenky dovolí.
23. Nějakou motivačku pro affiláky na závěr. 🙂 Jaké jsou orientačně měsíční příjmy (obrat) projektu a s jakým meziročním procentuálním růstem pracuješ?
Nepřímo generovaný obrat se může pohybovat okolo 300 milionů za rok. Meziroční růst je v řádu jednotek procent, trpíme v rámci aktuální situace. Trh s akčními letenkami za poslední rok šel dost dolů, a i proto je čas vyskočit z potápějící se lodi (což nevím, jestli je zrovna motivační).
Jak se vám rozhovor líbil? Máte na Davida nějaké další otázky? Neváhejte se zeptat v komentáři…
Autor: František Szabó Autorem článku je František Szabó, který působí jako affiliate evangelista od roku 2010. Píše tento blog, školí affiliate manažery, přednáší a publikuje odborné články. Follow @frantisekszabo |
Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:
- PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
- 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
- 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Zajímalo by mě, jestli se David někdy (v poslední době) snažil koupit doménu CestujLevne.cz, případně jestli považuje za nevýhodu jí nevlastnit, například s ohledem na případný exit?
Cestujlevne.cz koupena asi 3 roky zpět.
Díky za rozhovor a hlavně gratuluji Davidovi. Pamatuju si, když portál (cestujelevne) začínal a to, kam si ho posunul – je neuvěřitelný. Sám se jednou týdně “zajdu” podívat na nabídky a to jich vlastně využiju jen malé % 😀