Kritika affilwebu – TrickoSKockou.cz (móda, trička)
Od návštěvníka Affilblogu jsem dostal dotaz, zda bych nepokračoval v tradici a neprovedl kritiku na téma jeho affilwebu. Připravil jsem jasný koncept a strukturu kritiky. Proto se případně hlaste v komentářích nebo pomocí formuláře, pokud chcete, aby byla takováto veřejná kritika provedena i pro váš affilweb.
Obecně
Dnes si zkritizujeme affilweb www.trickoskockou.cz napojený na partnerský program affil.trikator.cz. Web obsahuje recenze triček s partnerskými odkazy na cílový e-shop Trikator.cz.
1. Výběr niky a hledanost
Líbí se mi velmi úzké zaměření affilwebu. Svého času jsem zvolil také velmi specifickou a ne příliš hledanou niku (viz seriál o MemeTricko.cz) a byl to krok správným směrem. Líbí se mi že tvůrce webu neokopíroval kompletně seriál a využil vlastní fantazii. I když hledanost dle skliku KW: Tričko s kočkou je pětinásobně menší než Meme tričko, má web i přes nízkou hledanost možnost vytěžit díky velmi přesné cílovce zajímavé konverze.
2. Doména, RS, šablona
Po výběru niky je vhodné zvolit pěknou doménu. Já osobně zastávám názor že nejlepší je pro affilweb .CZ doména. Díky velmi úzké nice a relativně krátkému hlavnímu klíčovému slovu webu, získal tvůrce affilwebu za regfee skvělou doménu vystihující hlavní obsah affilwebu.
Web využívá redakční systém WordPress se základní šablonou. Proti WordPressu nic nemám, je to nejlepší redakční systém pokud tvoříte magazínové affilweby. Je dobré si dát pozor abyste to nepřehnali s pluginy (některé jsou děravé a obsahují mnoho bezpečnostních chyb) a využily pouze ty nejdůležitější viz návod zde.
Affilweb využívá základní šablonu s úpravou zobrazování jednotlivých recenzí na úvodní stránce formou obrázků. Výhodou defaultních šablon bývá jejich skvělá onpage optimalizace, responzivita a aktualizace přímo od WordPressu. Hlavní nevýhodou je okoukanost a netématičnost. Doporučoval bych buď stávající šablonu upravit tak, aby byla zajímavější a recenze v nich lépe vynikly, nebo zvolit jinou tématičtější šablonu. Rozhodně by webu nějaké logo, či hlavička neublížila.
3. obsah webu
Obsah webu bych uspořádal trošku jinak. Obsahuje mnoho volného prostoru a děr, které nepůsobí příliš dobře a affilweb postrádá kompaktnost. Na úvodní stránku, nad výpis obrázků triček, bych vložil 2-3 větičky s hlavním posláním a smyslem webu. Pod výpis už bych vkládal text, nebo bych jej přepracoval. Rozhodně bych odstranil tu velkou mezeru mezi posledním obrázkem trička a popisným textem.
Celkově tomu chybí lepší uspořádání a vyplnění prostoru. Viz další problém s uspořádáním obrázků triček s odkazem na jednotlivé recenze.
Další obsahový problém je, že jednotlivé recenze jsou tvořeny jako stránky. Což je dle mého názoru špatně. Recenze by měly být evidovány jako články a zařazovány do rubrik (trička s kočkou, trička se psem). Stránky by měly být používány na statické sekce webu typu: kontaktní formulář, reklama, dotazy apod. S tím souvisí i další záležitost a to je základní orientace na webu. Jelikož se jedná o affilweb s magazínovým charakterem, měla by být průběžně doplňována další trička s motivy zvířat. Nová trička by pak měla být zobrazena ve widgetu v pravém sidebaru. Aktuálně tam žádné novinky nejsou a návštěvník se nemůže dozvědět, jaké tričko je nově v nabídce.
4. Zapojení uživatele, získání kontaktu a výzva k akci
Cílem affilwebu mimo prodej musí být i zapojení uživatele do tvorby obsahu a získání kontaktu. Obávám se že s oběma body má daný affilweb zásadní problém. Zapojení uživatele je řešeno nelogicky na stránkách na kterých bych to nečekal. Jaký má smysl na úvodní stránce formulář pro komentář? Ponechal bych jej pouze v detailu recenze a více bych vybídnul uživatele aby se zapojil:
nadpis – Jak se vám líbí tričko? (Nebo něco v tomto smyslu by mohlo být atraktivnější)
Dále bych zkusil zrušit nutnost zadání e-mailu a osekal formulář pouze na přezdívku a text komentáře, případně bych nahradil klasické komentáře za ty Facebookovské a otestoval, zda nebudou mít lepší efekt. Sdílení na sociální sítě není uvedeno. Chtělo by to něco ve smyslu:
Líbí se vám tričko? Dejte like! Děkujeme.
Hned to jinak vypadá a určitě se tím zvýšit šance že návštěvník akci provede. Další prvek pro zapojení uživatele by mohlo být oznámkování trička pomocí hvězdiček apod.
Stránka absolutně postrádá možnost získání kontaktu (emailu) na návštěvníka. Místo nic neříkajícího odkazu na informace pomocí tlačítka v pravém sidebaru Chci slevu! Bych doplnil sidebar o input box pro zadání e-mailu a po kliku na chci slevu bych si uživatele přidal do DB a zaslal mu na mail slevový kupón. Podobný widget bych vložil pod každý článek a uvedl bych ho místo textu pod obrázky triček i na úvodní stránce. S e-maily se dá posléze krásně pracovat formou e-mail marketingu.
Výzva k akci není úplně špatná. Tlačítko je viditelné a obsahuje jasné poselství. Nicméně bych doporučil jeho zvětšení.
5. linkbuilding, seo
Affilwebu funguje necelé 2 měsíce a za tu dobu se stihl dostat na nekonkurenční KW na první stránku jak na Google tak Seznam. Nebude problém se probojovat klidně i na první místa. Rozhodně bych pro linkbuilding doporučil využít i další KW – tričko kočka, dámské tričko kočka, trička s kočkou, trička s potiskem kočky, černé tričko (dle nástroje pro návrh klíčových slov). Zdroje ideálně tematické magazíny a blogy s tématikou móda, trička a zvířata. Odkazy variovat (sitewide, index / follow, nofollow / různé domény) a získávat postupně v průběhu času. Výsledky se SERPu se dostaví brzy.
6. marketing
Z dalších marketingových kanálů bych doporučil e-mail marketing. Na základě e-mailu získaných pomocí formuláře pro získání slevového kupónu. Jednou měsíčně zasílat informace o novinkách, slevách a zajímavých recenzích.
Do marketingového mixu bych zařadil PPC, zkusil bych pro hodně specifické KW (CPC se pohybuje od 1-2Kč/klik což je velmi levné) otestoval jak Sklik, Adwords tak Facebook, kde by konverze mohly být velmi zajímavé. Nebál bych se experimentovat s popisky a cílit hlavně na mladé ženy. Včetně vtipného znění inzerátu.
7. A/B testovaní, vyhodnocování a analytika
Pro A/B testy bych zvolil hlavně barevné ladění stránky a jednotlivých tlačítek. Také bych se zaměřil na otestování získání e-mail kontaktu na základě formuláře pro získání slevy. Cílem by mělo být maximální vytěžení všech tematických návštěvníků.
Vyhodnocoval bych určitě výkonost jednotlivých kanálů SERP (jednotlivá KW), e-mail, PPC (včetně jednotlivých zdrojů – Sklik, Adwords, Facebook). Investoval bych do těch kde je možné ještě růst a vyplácí se nejlépe (nemá smysl cpát více peněz do SEO a PPC, když jste na prvních pozicích).
U návštěvnosti bych nesledoval celkový objem, ale poměr nových a vracejících se. Nejnavštěvovanější stránky webu (které bych postupně doplňoval o obsah a vylepšoval) a průměrnou dobu na stránce spolu s nastavenými cíli a A/B testováním.
Závěr
Máme u konce naši první komplexní kritiku affilwebu www.trickoskockou.cz. Jde vidět že za projektem stojí začátečník, který potřebuje trošku posunout. Jde správným směrem (kreativita, specifická nika), ale nevychytal ještě spoustu drobných chybiček. Jak se vám líbila tato kritika? Chybí vám v ni něco konkrétního?
Máte zájem se do kritiky také zapojit a přidat svůj názor na web? Poprosím o vaši reakci do komentářů, kterých si velmi cením.
Autor: František Szabó Autorem článku je František Szabó, který působí jako affiliate evangelista od roku 2010. Píše tento blog, školí affiliate manažery, přednáší a publikuje odborné články. Follow @frantisekszabo |
Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:
- PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
- 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
- 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Trochu OT: Franto, nějak ti tu hapruje šablona. Sidebar zasahuje do textu a vždy chybí několik písmenek posledního slova. Článek si pak musím číst ve čtečce místo normálně tu na stránkách.
K affil webu. Myslím si, že ta nika je až příliš malá. Kolik pak může vydělat takový web? Měl jsem pár webů, které byli zaměřeny na menší klíčová slova, už jsem se jich raději zbavil.
Používám teď spíše cestu tématicky zaměřeného webu, ale více do šírky. V tomhle případě, by to byli právě třeba celkově zábavná trička, kde se dá nachytat více lidí, více konverzí a celkově pracovat na webu je mnohem zábavnější, protože ta návštěvnost i zisky rostou rychleji. Mám to například u dovolené. Zaměření na letní dovolenou, zimní dovolenou, víkendy a eurovíkendy místo například zaměření jen na eurovíkend v Londýně. Vyhovuje mi to více, ale někdo možná dokáže vyrvat více potenticálu právě z těch longtail niche sites.
Pro profíky je to malá nika, pro začátečníky výborná.
Celkově jsou 2 přístupy ani jeden se nedá přesně určit zda je lepší nebo ne, každý má své výhody a nevýhody. Záleží na každém pro jaký přístup se rozhodne.
Taky mám problém s překrývajícím bočním panelem:)
Ke kritice: Vzal jsi to pěkně do hloubky. Souhlasím s výtkami vůči prázdným místům mezi jednotlivými prvky stránek. Souhlasím i s trochu sofistikovanějším sběrem kontaktů na návštěvníky výměnou za slevový trikátoří kupón. Kontakty se dají využít do budoucna pro nové a nové motivy triček, případně spřízněné affilweby.
Ta nika je sice poměrně malá, ale aspoň se bude o to lépe cílit. Byl bych třeba hodně zvědavý na konverznost návštěvnosti z magazínů/blogů věnovaných zvířatům – speciálně kočkám (mířit na sekci s kočkami), psům (sekce se psíky) a obecně zvířaty (sekce s triky se zvířaty).
Osobně se domnívám, že je to pro dlouhodobější výdělky docela malá nika. Na druhou stranu pokud je vlastník začátečník, tak se domnívám, že je lepší začít na méně konkurenčních nikách a vyzkoušet si, jaké to je vydělávat na affilu a hlavně jak se dostat na lepší pozice ve vyhledávačích.
Držím palce.
Franto, co takhle udělat článek na téma “Nejlepší affilweby v ČR a zahraničí”. Sám teď budu předělávat většinu webů, tak by se nějaká inspirace by se šikla.
Nika je to malá to je pravda, pro začátečníka je ale ideální pro naučení všech marketingových kanálů. Díky nekonkurečnímu tématu se dostane velmi rychle na zajímavé pozice a začne generovat alespoň nějaké konverze. Pokud by začátečník zvolil témata jako půjčky či hubnutí než by se dostal alespoň na nějaké minimální konverze je dost pravděpodobné že by nevydržel dostatečně dlouho (u těchto témat je to min na 6 měsíců než začnou generovat peníze po usilovné průběžné práci na obsahu a linkbuildingu).
Díky za tip, pokusím se něco vyštrachat s ohledem na souhlas majitelů affilwebů ale nebude to žádná sranda. Affiláci jsou obvykle neradi když se píše o jejich projektech. Nejjednodušší je prostě brouzdat na internetu ve svém oboru a velmi jednoduše narazíš na ty opravdu významné hráče.
Nika je to mala, ale ma potencial…umerne praci budu aj zisky
Budem sa opakovať, ale tak isto zastávam názor, že nika je až príliš úzka. Hľadanosť všetkých KW dokopy može byť pár stoviek mesačne, čo je pre tvorbu affil webu málo. Zárobky odhadujem na max. 1000-1500 Kč / mesiac – viac z toho podľa mňa autor nevytrieska. Ale neviem, možno sa mýlim, ja osobne nie som moc fanda takýchto super úzkych ník – hľadanosť KW by sa mala pohybovať v tisícoch a nie v stovkách.
Díky za názor, vydělávat může i velmi slušně s malou hledaností pokud se očekává vývoj hledanosti do budoucna. KW meme tričko také neměl téměř žádnou hledanost nástroje od google i seznamu ukazovali minimální čásla a přesto v době největšího boomu byl schopen generovat 8000Kč/měsíc.
Možná bych do příští recenze mohl přidat sekci hledanost a potenciál zisků.
Pokud vidím v komentářích, že spíše pracujete s obsáhlejším tématem, tak dávám k kritice svůj první affiliate web Módníinspirace.cz na které dělám asi 3,5 měsíce a věnuje se ženskému oblečení a doplňkům. Konverzí je pramálo, takže budu rád za tvrdou kritiku,aby se to změnilo:)
No podle mě cílíš na dost velkou niku – všechny ženy :-). Pokud nebuduješ značku, ale chce prodávat, zaměřil bych se na long tail, takže přemýšlej nad nadpisy článků. Větu: Dámské tričko GbyG dá do vyhledávače málo lidí, ale co Světle zelené triko pro dámy značky Glamorous by Glam atd. zbytek vychytáš textem. No je to jen můj názor ostatní ti poradí určitě lépe páč se tomu věnují.
Samozřejmě jak jsem začínal, tak jsem chtěl co největší niku (neměl jsem ještě takové znalosti a představu o tom jak to celé funguje). Postupně přicházím na to, že jsem měl zvolit menší niku, jelikož opravdu z vyhledávačů chodí málo lidí. I právě proto jsem zde dal web na kritiku, ať dostanu kvalitní informace,rady, tipy, třeba jako ta tvoje.
Přidávám se k Vám, také bych rád četl kritiku Vašeho affilwebu na Zoot.
Poladil bych grafiku webu, zlášť u detailu produktu tu tabulku. Jinak ta WP šablona je docela dobrá, ale dost roztahaná. Spousta prázdného místa.
Jinak to vypadá docela dobře.
Tabulka se mi taky úplně nelíbí, ale nenašel jsem lepší způsob(plugin), kde bych mohl dát info jako rozměry, značka.
Je dost prázdného místa, hlavně teď u některých produktů, kdy jsem dal pryč cenu a změnil c2a. Ale jinak to bude asi tím, že nikde po bocích nejsou bannery s reklamou, což musím říct mi osobně se i líbí.
Zdravím pokud chcete zkritizovat tento web pošlete mi vaši žádost na ja@frantisekszabo.cz
Díky
Zaujimalo by ma aky WP plugin je pouzity na vytvorenie tabulky s produktami? Alebo ako je mozne vo WordPresse takuto tabulku vytvorit? Ak by som mal len vytvarat nove posty, jednotlive produkty by boli zoradene pod sebou a na sirku celej strany.
Přidávám se k dotazu, to by mě taky moc zajímalo.
Jedná se o plugin Drop Shadow Boxes http://wordpress.org/plugins/drop-shadow-boxes/ . Pokud potřebujete několik boxíků vedle sebe, je třeba si pohrát s pozicováním. A také překontrolovat jak stránka vypadá v různých prohlížečích. Pokud je zobrazena podle vašich představ v Chromu, nemusí tomu tak být v IE nebo ve Firefoxu.
Aha takže přecijenom jsou to dropshadoboxes, povedlo se mi to vyčíst ze zdrojového kodu na tričkách s kočkou 🙂 … nainstalovala jsem ale zatím teda stále netuším jak to udělat … pěkně se v tom plácám .. myslela jsem že ve wordpressu párkrát kliknu a vše bude hotové …
Pro plugin Drop Shadow Boxes jsem udělal krátký návod. Případné dotazy může vložit do komentáře pod návodem.