Efektivnost placeného Tweetu – průzkum
Pro propagaci služby Linkmonitor.cz jsem se rozhodl zvolit moderní metodu reklamy, která byla poměrně často omýlaná v médiích. Jak to dopadlo a vyplatilo se to vůbec? To se dozvíte v mé krátké studii.
Pro realizaci poptávky placeného tweetu jsem se rozhodl využít jak jinak než svůj nástroj Linkmonitor.cz, poměrně brzo dorazili první nabídky a vybral si která je tématikou nejblíž od Michala Kubíčka (911 followerů). Reklamní tweet mě stál 500Kč a já začal promýšlet jakou zvolit strategii tak aby tweet nevyšel do prázdna a měl co nejvyšší efekt.
Po konzultaci s kamarádem Honzou Kvasničnou jsme se rozhodli že bude nejlepší daný tweet orientovat na osobní pohled, tak aby nebylo jasné že se jedná o bezduchou reklamu:).
Text tweetu: “Doporučuji vyzkoušet unikátní trh internetové reklamy http://www.linkmonitor.cz/, který mi šetří čas i peníze. Novinky sledujte zde: @linkmonitor1″.
Dalším bodem bylo zjištění kdy je nejlepší doba k publikaci, Michal (pay4t.cz) mi zaslal velice zajímavou infografiku na základě které jsem se rozhodl že nejlepší čas je ve středu v 17:00 kdy jsou uživatelé twitteru nejaktivnější.
Aby byl dopad co nejvyšší domluvil jsem se s dalšími twitteristy se kterými se přátelím o předem domluvený retweet daného tweetu. Tweet byl publikován ve středu 12.9.2012 v 17:08: permalink, dosáhl 7 retweetů a 5 favourited (ty statistiky twitteru se mi ale nějak nezdají), které jsem převážně zajistil já sám. Na mou žádost retweetnuli tito uživatelé v průběhu středy a čtvrtka:
- Jan Kvasnička (168 followerů)
- Jan Linhart (84 followerů)
- Já František Szabó (262 followerů)
- Jakub Čižmář (129 followerů)
- Ondřej Roba (247 followerů)
- Josef Řezníček (258 followerů)
- Linkmonitor Twitter účet (55 followerů)
Výsledky
- přibylo 5 followerů na @linkmonitor1
- přes odkaz přišlo 54 uživatelů
- zaregistrovalo se 5 nových uživatelů, kteří přidali 4 weby a 2 sociální stránky do systému
Nepřibyla žádná nová poptávka, ani si nikdo neobjednal placený tarif, celkově jsou výsledky horší než bylo mé očekávání. Stálo mě to čas, peníze a nemluvě o domluvených retweetech, které jsem měl zdarma.
Čím to že se tedy tweet za 500Kč příliš nevyplatil? Je služba pro uživatele nezajímavá? Přitom se jedná o přesnou cílovku a významného influencera s docela zásadním počtem tématických followerů. Mají vůbec nějaký smysl a efekt retweety? Rád bych tyto dotazy přenesl na nás a poslechl si vaše názory. Zkoušeli jste někdy placený tweet? Vyplatil se vám? Co je potřeba pro to aby placený tweet byl úspěšný?
A co si o účinnosti mého reklamního tweetu myslí Michal Kubíček? “Jsem přesvědčen, že hlavní problém je ve znění samotného tweetu. Followeři, kteří můj účet pravidelně sledují, znají můj styl vyjadřování. Podobným způsobem bych to osobně nenapsal. Nakonec se to projevilo i na reakcích některých z nich (viz @osklivysup https://twitter.com/osklivysup/status/245902846690734080). Sám, pokud bych trval přesném znění, nebál bych se ho označit jako reklamu – v rámci www.pay4t.cz doporučujeme hastag #ads. V takovém případě vidí followeři, že jde o reklamní sdělení a jako k takovému k němu také přistupují,” říká a připomíná debatu, která se rozpoutala po zveřejnění článku linkbuildera Zdeňka Dvořáka na Facebooku, kde to glosuje Plaváček jasně: “Inzerenti nejspíš přesně nechápu principy, na nichž Twitter stojí.”
“Poradil bych inzerentům, aby se někdy snížili potřebu kontrolovat přesné znění svého tweetu a nechali to tak trochu na kreativitě twitteristy,” radí Kubíček.
Autor: František Szabó Autorem článku je František Szabó, který působí jako affiliate evangelista od roku 2010. Píše tento blog, školí affiliate manažery, přednáší a publikuje odborné články. Follow @frantisekszabo |
Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:
- PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
- 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
- 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Franto, tweetu u Michala jsem si všiml i já. Už nevím, zda jsem jej v té chvíli považoval za placený, nicméně jsem si (přestože jsem již byl placeným členek LM) přidal @linkmonitor1 alespoň na Twitter 🙂
Výborně:)
Presne k tomuto zaveru o zneni tweetu jsem taky kdysi dosel, je mnohem lepsi pouzivat naprosto hovorove vyrazy, klidne pridat i preklep nebo nejaky divny znak (ja jsem obcas pouzival ] na konci, dost casto to uzivatele omylem mackaji spolu s enterem) a melo to vyssi uspech (CTR) nez klasicke reklamne znejici zpravy.
JJ chybama se člověk učí.
Tweetu jsem si taky všiml a přišel mi divný. Celkově v mém okolí je pře linkmonitorováno, ale asi to bude tím že čtu blogy a sleduji lidi, na které cílíš. Tím nemyslím nic ve zlém proto PR. Jen píšu můj pocit.
Ok díky za názor.
jestli chces nejaky feedback od nejen Kubickovic followera, tak na me uz zminky o linkmonitoru pusobi stejne odpudive jako zminky o milionovem imperiu, vseho moc skodi a myslim ze si touhle placenou propagaci akorat skodis … a to ze ten tweet visi i u spammera Linharta, to uz je jen takova tresnicka na dortu 😉
Problém je že bez propagace není růst a pro trh reklamy ten růst je docela důležitý..
Honza Linhart je spammer? Od kdy?
jasne, bez reklamy to nejde o tom zadna, ale ceska twitter seo/affiliate konunita neni zase tak velka, takze staci jeden dva tweety a lidi to vi, tohle hromadny odpaleni s nucenymi retweety je docela okaty a jak vidis, tak moc nefunguje
imho by by bylo lepsi sepsat blogpost s nejakou pripadovou studii, na kterou by treba Kubicek odkazal, to by mohlo fungovat mnohem lip
ale je super ze ses o vysledek podelil!
minimalne od doby co rozesila spam na Kirsovo imperium, bez moznosti se odhlasit
Prosím o e-mailovou adresu, která se má odhlásit z různých newsletteru. Projedu všechny databáze a vymažu ji. Ve všech newslettrech je napsáno, jak se lze ze zasílání e-mailu odhlásit. Adresu můžete poslat přímo mně – linhart@seolinhart.cz
tak snad vite jak ma vypadat obchodni sdeleni, aby nebylo povazovano za spam ne? notabene kdyz propagujete vec, ktera na spamovani stoji
pominuli, ze nevidim duvod, proc bych od vas mel dostavat Kirsuv spam a ze v mailu nebyl zadny unsubscribe link, tak ani vami pozadovany zpusob odhlaseni nefungoval
*****
This message was created automatically by mail delivery software.
A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:
novinky@seolinhart.cz
SMTP error from remote mail server after RCPT TO::
host mail.gransy.com [82.208.44.189]: 554 5.7.1 Service unavailable …
*****
ale to sem vubec nepatri …
Jak jsem napsal výše – stačí napsat přímo mně – linhart@seolinhart.cz, projdu Vaši e-mailovou adresu ve všech projektech, co máme a ze kterých se rozesílají novinky a odstraním ji ručně. Budete tak mít 100% jistotu, že Vám už nic nepřijde. Milionove imperium bylo zmíněno jen 1x v emailu, kde byly uvedeny i informace k dalším 3 projektům.
Ok diky za info, honza bude urcite rad za vysvetleni situace v zadnem pripade nemyslim ze je to spammer.
S tou studii mas pravdu a planuji neco takoveho u jine SEO celebrity:)
Tweet jsem též zaznamenal a na první pohled mě trklo, že to nebude klasický tweet ;-). Možná je to tím, že podobné věci sleduji a poznám. Kdybych ho měl hodnotit jako neznalý uživatel, tak na moje gusto byl až moc podbízivý. Příště bych zvolil nějakou jinou formu než doporučuji. Lidi spíš slyší na vyzkoušel jsem a podobné výrazy. Soudím alespoň podle svých zkušeností.
JJ už jsem pro příště poučen.
tiez som si tweet vsimol, neposobil na mna nejako divne, akurat sa uz o linkmonitore pise velmi vela, uz mam pocit, ze na mna vyskoci aj zo skrine. Neuspech toho tweetu vidim v tom, ze cielova skupina uz linkmonitor pozna
Diky za nazor.
Úplně souhlasím, cílovka není zas tak velká a ti, kteří na Twitteru jsou (a zároveň jsou cílovka) už většinou o Linkmonitoru ví.
Na posílení brandu je to dobré, ale i já si někdy, že všeho moc škodí…
Velice zajímavé a pěkně sepsané zhodnocení. Málokdo se o tato data podělí. Tématika placených tweetů se poslední dobou čím dál více diskutuje, tak jsem zvědav, zda někdo udělá podobné zhodnocení.
K reakcím, bez propagace není úspěch a propagovat se musí, musí se využívat nové techniky a navíc když se někdo podělí o výsledky, tak je to ještě zajímavější.
PS: Také nechápu, proč by měl být Honza Linhart spammerem.
JJ díky neměl jsem důvod to nepublikovat:)
No nevim, mě někdo zveřejnit Tweet za 500 a pak teprve mi sdělit v čem byl špatně, asi bych mu poděkoval
:), za blbost se platí a od toho je tento článek jako poučení pro další…
No, ono to bylo tak, ze jsem uz na zacatku radil, aby byl tweet trihu jiny, tusim, ze jsem i nejaky navrhl. Ale nakonec zvitezila u zadavatele tato varianta. Jinak jak jsme u tech preklepu, vypada to, ze v clanku jsem ti napsal hastag a myslim, ze by melo byt spravne hashtag… ne?
Toto musím potvrdit, Michal mi opravdu nabídnul lepší alternativu, ale tu jsem bohužel odmítnul. Teď už to vím.
Podle mě chyba byla, že jsi nezískal influencery, kterým lidé naslouchají. Další problém bylo že lidé nedostali možnost si tweet personalizovat. Pak už mám spekulace:
1. Byla vhodně zvolená cílovka, jsou na twitteru lidi co tenhle produkt zajímá?
2 Je produkt dobrý? Nemá negativní pověst?
3. Byla komunikační strategie zvolená dobře, nemělo by se to komunikovat jinak a podpořit to větší online kampaní na důležitých médiích?
To jsou ale už body, na které budeš znát odpověď sám.
Je pravda že vzorek pro test nebyl dostatečně široký ale myslím že stačil.
Jinak díky Pavle za váš názor, pokusím se reagovat:
1. dle mého názoru jsou, ale očividně jsem je nezasáhl
2. řekl bych že produkt není špatný, teda podle soudím podle reakcí, recenzí a množství placených účtů. O negativní pověsti nevím, ale pokud byste o něčem věděl budu rád za info.
3. hm ohledně komunikační strategie, nejsem na to odborník snažil jsem se prostě projekt propagovat metodami které znám a umím a na které mi stačí rozpočet. Jasné je že pecka by byla zaplatit si PR na lupě, navštěvovat startup konference aby o mě psala Lupa a Mediář, ale bohužel okolnosti mi to neumožňují.
Tak překvapuje mě, že ti dovolil poslat tweet, který vypadá, že ho napsal sám! Toto bych nikdy nedovolil!
Díky za skvělou případovou studii, Františku. Dost využívám reklamu na Facebooku nicméně Twitter jsem ještě nezkoušel a koukám, že je to věda:-).
Na můj blog z Twitteru chodí desítky lidi, i když dostanu retweet od člověka, co má třeba několik tisíc lidí, vždy bude proklik něco kolem stovky. Což si myslím, že je v tom případě chytřejší koupit nějakou PPC reklamu.
Myslím, že Twitter je spíše o pobavení a odeslání zajímavého odkazu, ale v prodeji a psaní reklamy nemá smysl. Lidi nejsou ochotni odesílat svým lidem reklamu za pár korun (i když větší cenu nemá), protože je to stálo plno sil je nabrat. Prostě to není výhodné (a nikdy asi ani nebude).
Díky za zajímavý názor, určitě poučení do budoucna:)