Dlouhodobý affil
Z počátku jsem stavěl affil projekty tak, aby v co nejkratší době generovaly co nejvíce peněz. V minulosti to bylo mnohem jednodušší. Stačilo postavit jednoduché MFA na doméně s klíčovým slovem a přidat přeoptimalizovaný text na dané kličové slovo. Pak nastavit sitewide odkazy na svých webech s klíčovým slovem, které chcete vystřelit nahoru a mohl jste být do pár týdnů na top pozicích ve vyhledávačích.
Krátkodobý affil
Vůbec mi tehdy nedocházelo, že se jedná pouze o krátkodobou záležitost, a že do pár let už tak jednoduše nebude možné vyhledávače obejít. Těch možností, jak dělat krátkodobý affil, je stále mnoho, ale už se jedná o techničtější a složitější disciplíny (media buying, katalogové weby, expirované domény, cloaking). Obvykle patří tyto disciplíny do šedé a často i do černé zóny affilu. Každopádně mají společného jmenovatele – a to krátkodobost a maximální možné vytěžení techniky, dokud je to možné.
První takové MFA weby vydělávající na affilu jsem prodal kolem roku 2009 na Webtrhu. Jednalo se o různé weby, které spojovala právě ta krátkodobost a cílily na slabiny v SEO (letenkové weby, aukro weby apod).
Polo-dlouhodobý affil
Od startu affilblogu 1.1. 2010 jsem se rozhodl, že na to půjdu jinak. Tehdy jsem začal stavět portál Shopia.cz (o jeho failu si můžete přečíst zde) a další portály. Snažil jsem se k tomu přistupovat tak, že nebudu využívat nějaké krátkodobé slabiny systému, ale budu stavět projekty na poptávaných a populárních tématech.
Přečíst si můžete například seriál o affilwebu memetricko.cz. Tento projekt měl krásnou vzestupnou tendenci, nestavěl na žádné nelegální technice, ale využíval nějaký trend. Což se později ukázalo jako chyba, protože jeho obliba postupně začala klesat a já si uvědomil, že na podobné tématice nelze postavit dlouhodobě udržitelný projekt, u kterého by fungovala rovnice – investovaný čas / peníze = dlouhodobý výnos v budoucnu.
Dlouhodobý affil
Hledal jsem tedy dále. Po fiasku se SAAS produktem linkmonitor.cz (více v již zmiňovaném článku zde) jsem se zaměřil na 2 témata – hubnutí a finance. U těchto témat jsem se snažil vybrat nicky dostatečně velké tak, aby měly potenciál na vyhledávání a zároveň byly stabilní a dlouhodobé (žádné fidget spinnery, tematická trička apod). Chtěl jsem, aby se nejednalo o sezónní záležitost (jako zájezdy nebo e-shopy) a mohlo mě to živit průběžně. Zkrátka aby fungovala rovnice – investovaný čas / peníze = dlouhodobý neklesající profit.
První obsahový web s finanční tématikou jsem spustil 10. 06 .2013 a do dneška funguje velice dobře. K dnešnímu dni už více než 4 roky, což je v oblasti affilwebů věčnost. Má neklesající tendenci z hlediska vyhledávání i výtěžnosti. Web z oblasti hubnutí (pestryjidelnicek.cz) jsme spustili 3. 10. 2014 a brzo oslaví 3 roky od spuštění. A ani ho neplánujeme zavírat. I když tady pořád nacházíme nové a nové možnosti monetizace.
Pokusím se tedy bodovitě zachytit věci, které dle mého názoru indikují, že daný projekt má šanci na dlouhodobé fungování, a to že vás může stabilně uživit i v delším časovém horizontu.
- dostatečná hledanost (letenky) = nemít přílišný focus na jednu menší oblast (letenky do USA)
- nezaměřovat se na aktuální trend (různé gadgety nebo záležitosti jako memetricka.cz)
- minimalizace sezónnosti = mnoho affiláků s tím dokáže dobře fungovat, ale já osobně nemám rád sezónní affil (dárky na Vánoce, letní dovolená)
- více affil kampaní = nezaměřovat se na projekt, u kterého máte pouze 1 poskytovatele affiliate kampaně s dobrou výtěžností (poslední kauza MT nábytek) nebo kde kampaně ještě neexistují (auta, reality)
- funguje rovnice investovaný čas / peníze = neklesající tendence projektu v příjmech/návštěvnosti
Napadají vás další body, které rozhodují o tom, zda bude projekt dlouhodobý nebo ne? Budu rád za vaše názory v komentářích.
Autor: František Szabó Autorem článku je František Szabó, který působí jako affiliate evangelista od roku 2010. Píše tento blog, školí affiliate manažery, přednáší a publikuje odborné články. Follow @frantisekszabo |
Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:
- PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
- 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
- 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Je to jak píšeš, v dnešní době už žádné SEO rychlokvašky dělat nemá cenu a je základ soustředit se na něco obecnějšího, v čem je hodně affil kampaní a co má potenciál několik let vydržet. Je vtipné, že třeba půjčky (tedy tradiční affil nika) do nedávna tyto předpoklady splňovaly, ale od toho novýho zákona to už je napováženou…
S tím souvisí právě další věc a to diverzifikace https://www.affilblog.cz/nestabilita-affiliate-prijmu/ . Půjčky v ČR jsou o hubu, může se stát to co přišlo na Slovensko a v podastatě ten trh zkončí úplně. Na druhou stranu člověk může dělat i jiné produkty s finanční tématikou nebo jít do zahraničí.
Souhlasím s tebou, hlavně závislost na jedné silné kampani je dost ošemetná, taky jsem si tím už několikrát prošel – naštěstí před pádem daného hráče se dost vydělalo. Takže se jen nebudoval, nebudoval a nebudoval web s tím, že za x bude vydělávat přes danou kampaň a najednou skončila a já měl web bez inzerenta. Díky bohu 🙂
Ale k těm bodům předurčujících úspěch v daném oboru musí být (u mě tedy určitě) i určitý zájem/nadšení/vášeň pro daný obor. Osobně se dlouhodobě držím jen 1-2 segmentů a jsou to ty, které sice nejsou extrémně veeliké, ale dokážu se jim věnovat do hloubky roky a roky a je pořád o čem tvořit články, fotky, videa, infografiky, …
Hlavně už u takových projektů musím jít sám do hloubky a pro propagaci mi už nestačí klasické on-linové kanály a pracuji s brandem i v off-linu. A to je teprve zábava a hodně nového učení. A najednou i ty on-line kanály se skvěle posílí – offline je stále neskutečně silný a hodně lidí z mého oboru ho podceňuje.
Díky za přínosný komentář Ondro 😉
V podstate úplne všetko môže byť výhoda, aj krátkodobé affil web – ktoré prinesú pomerne vysoký zisk, ale ked človek myslí do budúcna, tak niekedy za ten stres a neistoty to nestojí. Ďalšia vec sú sezonné weby, kde napríklad cez leto kde fičia nafukovačky a bazény, alebo plavky tak natom sa dá tiež veľmi slušne nabaliť – počas ostatných mesiacov v roku to je fakt oničom. Vo všeobecnosti je celý článok a aj spôsob myslenia že najvhodnejšou metódou sú dlhodobé affily – tou najlepšou cestou ako zarábať na internete.