Řekněme si to na rovinu, mnoho zajímavého obsahu s affiliate tématikou v ČR poslední dobou nevzniká. Rád bych se znovu zapojil do dění v komunitě a pomohl tak začínajícím a středním affilákům. Také chci rozvířit diskuzi a vrátit affilblog mezi oblíbené zdroje informací nejen v článcích, ale hlavně v komentářích, které byly často velice přínosné a věcné. Dal jsem si splnitelný cíl, a to přinést alespoň 1 zajímavý a inspirativní článek měsíčně. Takový, který bude mít trošku kontroverzní zabarvení a rozvíří diskuze (což aktuálně dost chybí).
1. Ztráta kontroly nad brandem
Problém pro inzerenty: Bohužel ne všichni affiláci jsou profesionálové, kteří hledají dlouhodobý a udržitelný zdroj příjmu. Najdou se mezi námi i vykukové, kteří hledají rychlé zbohatnutí. Nebo začátečníci, kteří prostě netuší a ještě se nespálili. Inzerent se tak může dostat do situace, kdy si vytvoří vlastní kampaň nebo se zapojí do affiliate sítě, a najednou se začnou registrovat jeho TM domény, překlepové domény, vznikají články na nekvalitních webech, různé bannerové a PPC arbitráže (které mu zvyšují cenu za PPC) nebo jiné techniky, která se inzerentům zkrátka nelíbí. Často tak kampaň ukončí, což je velká škoda. Inzerent také často nechce být spojován se stránkami s tématikou Adult a Gamble, což se mu díky použití některých PPC reklamních systémů, které používají partneři, může jednoduše podařit.
Řešení: Ruční schvalování partnerů. Partner musí nejdřív doložit jakým způsobem a kde bude kampaň propagovat. V případě, že inzerent nemá zájem o určité druhy propagace (PPC, cashback, kupóny), jasně to definuje v žádosti pro partnery o zapojení do kampaně i v obchodních podmínkách programu. Partnerský odkaz je redirectovaný a affiliate manažer sleduje traffic od jednotlivých partnerů. Pokud sleduje prudký nárůst trafficu, ihned zjišťuje původ a měl by mít schopnost daný partnerský odkaz zablokovat a partnera deaktivovat.
2. Nevyplácení provizí
Problém pro partnery: Tento problém zde bohužel bude i v budoucnu. Partneři si prostě musí pečlivě vybírat své inzerenty. Často se stává, že velký inzerent, který problém s vyplácením neměl, najednou začne prodlužovat splatnosti faktur, nebo je rovnou přestane platit a kampaň uzavře. Na to je potřeba být připraven.
Řešení: Doporučuji propagovat menší partnery spíše skrz affiliate sítě, kde je alespoň určitá jistota, že kampaň má přednabitý kredit a bude plnit své závazky. V případě přímého napojení doporučuji s inzerentem minimálně promluvit po telefonu a udělat si průzkum kampaně mezi affiláky. Dalším řešením je propagovat kampaň postupně, nenapálit náklady na PPC hned na začátku a počkat si na první výplatu. Pokud proběhne v pořádku, zkuste se domluvit na individuálním vyplácení (pokud děláte objemy, neměl by to být velký problém) třeba 2× měsíčně se 7denní splatností faktur.
3. Změny podmínek
Problém pro partnery: Může se stát, že inzerent změní podmínky kampaně za běhu. Sám jsem to zažil, když jsem dělal affiliate manažera. Inzerent špatně vydefinoval podmínky na začátku a zjistil, že se mu konverze příliš nevyplácí. Horším případem je ale situace, kdy si inzerent řekne něco ve smyslu: Pojďme ty affiláky trošku podojit. Stalo se mi také, že se mi provize zpětně snížily za již uplynulé období. Ještě horší jsou pak technické změny affiliate programu, kdy se třeba změní všechny partnerské odkazy, zmizí bannery nebo se zmení obsah iFramu a na partnerských stránkých se pak nezobrazí celý nebo je nefunkční při daném rozměru.
Řešení: Jako inzerent nikdy neměňte partnerům odkazy a pokud musíte, sami přesměrujte správně všechny odkazy partnerů bez nutnosti změny URL adres na stránkách affiláků. Snažte se nesnižovat partnerům provize, dělejte to opravdu jen v případě, že se vám konverze nevyplácí a vy jste na začátku udělali špatnou kalkulaci (v lead genu se to stává častěji než v retailu). Vysvětlete to affilákům včas a dostatečně dopředu, nikdy ne zpětně.
4. Kopírování marketingových technik
Problém pro partnery: U přímého napojení na kampaně inzerentů (u affiliate kampaní méně) se stává, že inzerenti kopírují marketingové či propagační aktivity partnerů. Prostě si řeknou: Super, tady tento partner vydělává velké peníze na kampaních z Facebooku/ADW apod., pojďme si to dělat sami, když to tak hezky funguje. Z počátku začnou partnerovy aktivity kopírovat a později daný zdroj trafficu zruší úplně.
Řešení: Chápu, že inzerent potřebuje z něčeho žít, ale k partnerům by měl přistupovat jako partner a ne je zneužívat k tomu, aby našel zlatou žílu.
5. Podvody a SPAM
[sociallocker]
Problém pro inzerenty: Partneři jsou bytosti velmi vynalézavé. Někteří (minorita) se bohužel snaží čerpat i z temných částí affiliate podnikání. Nechci tady dávat seznam nebo návod na některé z nejznámějších metod podvádění, maskování, podvržení cookies nebo cloaking. SPAM je pak kapitola sama o sobě. Je to velmi rychlá cesta jak pošpinit velmi dlouze pilovanou značku inzerenta.
Řešení: Tento bod souvisí s bodem 1, takže techniky na obranu jsou zde podobné. Často zde hrozí dosti zvýšená míra aktivity (top výděleční kategorie: finance, hubnutí, slevy nebo velmi zajímavá značka: banky, známé služby, lovebrandy). Zde je třeba maximálně kontrolovat aktivitu partnerů. Každou e-mailovou kampaň, kterou rozesílá, si inzerent musí nechat předem schválit a ověřit původ databáze. Podivné zahraniční partnery do kampaně vůbec nepouštějte. Snažte se ověřit existenci partnera (pomocí IČ, telefonu nebo e-mailu).
[/sociallocker]
Máte tip na jiné stinné stránky affiliate marketingu? Jak se vám líbil článek?
Díky za váš komentář, který mě motivuje k další činnosti. 🙂
Rozmyslam, ze ci nezacnem v slovenskom/ceskom affile ako publisher od buduceho roku, no presne taketo veci ako #2, #3, #4 ma odradzaju. Poslednych 12 mesiacov som skusal Amazon affiliate program a celkom sa mi darilo. Aj ked konkurencia je obrovska, nic z tych veci hore som nezazil.
Já si zažil vše z výše uvedeného. Je to daň za menší trh, nicméně ta konkurence tady zas tak šíleně obrovská není, což je určitě pro partnery i inzerenty velká výhoda:)
Já jsem sice pořád jen v pozici partnera, ale můžu říct, že jsem se s těmito problémy snad nikdy nesetkal. Vyplácení provizí je skoro vždy v pohodě, nevzpomínám si na případ, kdy by platba nedorazila. Určitě tu je pár affiliate programů, které platí pozdě, ale o těch se to tak nějak ví.
Co se týče kopírování technik, ani s tím problém nemívám. I když je fakt, že asi nedělám úplně klasické techniky a využívám hlavně svou dosavadní síť webů a to se moc zkopírovat nedá.
Já bych se toho v Česku určitě nebál, navíc, když pojedeš přes nějakou síť, tak riziko snížíš na minimum.
Díky za pohled, to že se ti problémy vyhýbají oblokem je super. Výše uvedené věci jsou z mé skušenosti, asi mám i kus smůly 🙂
Frances, jsem rád, že jsi konečně něco napsal :-P.
K Tvému seznamu bych doplnil bod 6, problém pro partnery: konec affiliate programu. Již několikrát se mi stalo, že jsem rozjel affiliate program navázaný na zajímavého inzerenta, který najednou affiliate program bez vysvětlení ukončil. Jasně, může se to stát, ale bych jako affil partner rád, kdybych byl o konci inzerenta informován předem, abych měl dostatek času hledat alternativní řešení. To ani nemluvím o nevyplacených provizí v již neexistujícím programu…
A zde se rýsuje i řešení výše uvedeného problému: občas je dobré hledat programy, které bude v případě ukončení inzerenta možné obratem překlopit na inzerenta nového.
Pepo tohle je výborný point. Díky za přínosný komentář. Doufám že se mi povede zase trošku rozvířit vody českého affilu.
Franto, nebál bych se, že se Ti to nepovede. Sám sleduju pravidelně Affilblog a to i když se tu strašně dlouho nic neobjevilo 😀
Tieto body fakt existujú a aj reálne sa stávajú ale iba v malej časti a väčšinou sa skôr obmieľajú pomedzí ľudí ktorý prokrastinujú a s affilom nikdy v živote nezačnú a ako výhovorky iba používajú tieto ,,stinne stránky,, a pritom to vôbec také v realite nie je. Raz za čas sa niečo vyskytne to je pravda, ale aby sa človek kvôli tomu nepustil do podnikania tak to je príliš slabá výhovorka.
S tím naprosto souhlasím.