Rozhovor: Michal Hardyn (AffiliateClub.cz)

S Michalem jsem před čtyřmi lety již jeden rozhovor na Affilblogu realizoval a ptal jsem se jej hlavně na affiliate síť eSpoluprace.cz, kterou dříve vedl. Když si jej teď pročítám znovu, vidím, že byl dost strohý a o Michalovi jsme se téměř nic nedozvěděli. Pojďme tedy pojmout tento rozhovor trošku jinak a hlouběji.

DSCF0073.orez

1. Ahoj, Michale, než začneme s otázkami na tělo J, můžeš se čtenářům Affilblogu v krátkosti představit a říct něco o vašem prvním seznámení s Janem Bártou (Ahyde)?

 Na začátku roku 2008 jsem jel na rok do Cambridge v Anglii. Když jsem se koncem roku vracel do ČR, měl jsem pár nabídek na práci v oboru, kde jsem dříve působil (vedl jsem marketingové analýzy a výzkumy pro klienty jako Česká spořitelna, O2 ČR&SR, Česká pojišťovna atd.). V Anglii jsem měl dost času na čtení různých blogů a webů a mimo jiné jsem narazil na blog Honzy Bárty, kde zmiňoval, že do Elephant Orchestra se hledá člověk na vybudování Lead Generation oddělení. Po návratu do ČR jsem měl schůzku s Wei-Hai Chu (bývalý CEO Elephant Orchestra), který mě do EO přijal.

2. Spolupracovalo se ti s Janem dobře? Co ses od něj naučil? Spolupracuješ s ním i v současné době?

Když nastaly investorské šarvátky v EO koncem roku 2010, odešel jsem odtud a založil 5DM.cz, s.r.o. Věnoval jsem se primárně výkonnostnímu marketingu a consultingu (UI/UX, výkonnostní marketing/kampaně, affiliate). Zajímal jsem se o slevové srovnávače, jeden malý (již neexistující) srovnávač jsem vlastnil. Honza Barta přišel s nápadem investice do SlevyDnes a rychlého exitu a domluvili jsme se na spolupráci s přibližně ročním horizontem. Po roce se SlevyDnes prodaly ePojištění. Od té doby s Honzou Bartou nepodnikám. Každý máme své aktivity. Pasivně sleduji, že se teď věnuje hodně off-line podnikání. Pro mě je klíčové online podnikání a moje srdcovka, kterou je 5DM.cz.

3. Jaká byla tvoje první zkušenosti s affilem, jak ses k němu dostal? Byl jsi dříve manažer nebo partner?

Poprvé jsem se setkal s affilem na škole. Bylo to v semestru, v kterém jsme se učili pracovat s redakčními systémy a affil tam taky zazněl. Když jsem byl v Anglii, narazil jsem na články o affiliate na blogu Johna Vanhary (shipito.com).

Affil program Shipito.com byla moje první zkušensot s affilem. Takže jsem začal jako affilák.

4. Jaký je tvůj aktuální vztah k affilu a lead genu, působíš aktuálně také jako partner? Mohl bys sdělit nějaké informace o tom, kolik tvé firmě generuje affil jak z pohledu partnera, tak inzerenta?

Mám stabilní názor, že český affil je stále na začátku a větší boom nás teprve čeká. Když sleduji US trh, je až neuvěřitelné, jak jsou před námi – z pohledu atraktivity kampaní, CPA/RPM, ale třeba i z pohledu přístupu k affilákům. O tom bych mohl mluvit dlouho, co vše je pro nás v US inspirativní.

5DM.cz je firma založená na affiliate marketingu. Loňské tržby byly 20 mil. Kč, letošní tržby očekáváme mezi 30–40 mil. Kč. Naše tržby jsou založené na affiliate/výkonnostním marketingu. Již neprodáváme konzultace ani jiné podobné služby.

5. Jaké konkrétní kampaně tě v zahraničí nejvíce inspirují?

Stále zajímavějším se pro nás stává obor Zdraví (zahrnuje hubnutí a potravinové doplňky). V tomto oboru můžou affiláci v ČR vydělat značné násobky toho, co třeba v travelu. Navíc u segmentu zdraví je značný růstový potenciál.

6. Jaké projekty tvá firma 5DM provozuje, které z nich nejvíce profitují a které marketingové metody vám fungují?

Máme dvě hlavní business vertikály – slevy a affiliate/leadgen. Z pohledu obratu i profitability si vedou obě vertikály podobně. Mezi nejvíce růstové obory 5DM.cz patří Hubnutí. Marketing 5DM je hodně košatý – používáme řadu marketingových kanálů a nové kanály neustále testujeme. Poslední dobou se  soustředíme především na inbound a snažíme se generovat kvalitní content a získávat pozice v SERPu. Stále jsou pro nás hodně důležité kanály jako Seznam, PPC (AdWords, Sklik), Facebook. Aktuálně například testujeme nové RTB od Seznamu. Mimo jiné se snažíme budovat vztah s novináři a připravovat oborově zajímavé články/PR.

7. Všiml jsem si, že v komunikaci s novináři a médii celkově jste jako firma hodně specifičtí. Proč jste se tento kanál rozhodli využít a co vám přináší?

Spíše bych tu otázku otočil. Často si říkám, proč je na českém trhu populární neposkytovat data a informace? To každý něco skrývá? Snažíme se komunikovat maximálně otevřeně a máme s tím velmi dobré zkušenosti. Ve výsledku se o nás dozví řada affiláků a klientů, kteří nás už přes naše blogy a sociální sítě znají a vědí, co od nás očekávat. Řekl bych, že máme ve firemní DNA pevně zakotvený důraz na komunikaci, otevřenost a sdílení informací. Jsem s tímto přístupem spokojený a funguje mi. Jinak to neumím a ani by mě to jinak nebavilo.

8. Aktuálně testujete RTB od Seznamu, což je poměrně horká novinka, která umožňuje i menším firmám dosáhnout na obrovský traffic portálů patřících pod Seznam.cz. Jaké máte aktuálně s tímto reklamním kanálem úspěchy? Vyplácí se vám?

Měli jsme schůzku se Seznamáky před dvěmi týdny, kde nám podrobnosti RTB představila šéfka celého projektu. Pár dní trvalo vybrat vhodnou DSP platformu z těch pěti podporovaných. První relevantní výsledky očekávám během jednoho až dvou měsíců.

9. Napíšeš o tom článek na svůj blog: hardyn.cz?

Pokud z toho vyjdou nějaké zajímavé výsledky, tak rozhodne ano. O startu seznamáckého RTB jsem informoval na mém blogu jako jeden z prvních.

 10. Nedávno jste spustili affiliate síť AffilateClub, mohl bys nám o této síti a její budoucnosti něco říct? Proč jste se nakonec rozhodli věnovat nejen TOP affilákům?

AffiliateClub má zájem se i nadále zaměřovat na profesionální affiláky. Od letošního roku máme také ambici nové profesionální affiláky vychovávat. Pomáhat novým affilákům v růstu jsme chtěli už mnohem dříve, ale v té době by to byl defocus a asi by tím trpěla kvalita AffiliateClubu, proto jsme byli téměř dva roky uzavřený systém a soustředili se na růst.

11. Proč využíváte řešení HasOffers?

HasOffers patří z našeho pohledu mezi nejlepší affiliate platformy na světě. Zvažovali jsme ještě další platformy, jako například Cake, ale nakonec nám všechna srovnání vyšla poměrně jasně pro systém HasOffers, který je mezi českými affiláky oblíbený.

12 . Proč v AffiliateClubu nikdy nenajdeme kampaň na půjčky?

Ve firmě máme od začátku podnikání jasný etický kodex, ze kterého mimo jiné vyplývá, že se nevěnujeme následujícím třem oborům – půjčky, gamble, adult. Jde o obory, v kterých je sice hodně peněz, ale jsou to obory řekněme společensky komplikované. Nesoudím lidi, kteří vydělávají v těchto oborech, ale 5DM.cz se jim věnovat nebude, i když nabídek na spolupráci máme řadu.

13. Jaký je tvůj běžný pracovní den? Kde vidíš Michala Hardyna za pět let a jaké jsou tvé plány ať už životní, tak pracovní?

Můj běžný pracovní den začíná kolem 5:00, v 7:00 vozím svoji snoubenku do práce, v 8:00 přijíždím do kanceláře. V 17:00 odjíždím z práce domů. Dopoledne interní meetingy, odpoledne buď tasky nebo schůzky s klienty a partnery. Přes oběd chodím dvakrát až třikrát týdně běhat.

Dělám, co mě baví. Nedokážu říct, co bude za pět let, ale líbilo by se mi dělat přesně to samé, co teď – tj. rozvíjet AffiliateClub, pečovat o affiláky a naše klienty, věnovat se výkonnostním online projektům a být obklopený motivovanými a super bystrými lidmi. 5DM.cz mám jako firmu na 20 let. S tím startuji každou spolupráci a přijímám lidi do firmy. V soukromí je pro mě důležité sladit rodinu a koníčky, mezi které patří cestování, zájem o zdravý životní styl a běhání.

14. Nedávno jsi zveřejnil svůj odhad 275–350 milionů vyplacených provizí v českém affilu. Jaký bude trend do budoucna? Máš i nějaká čísla ze zahraničí?

Sleduji čísla některých úspěšných affiláků. Fantastickým příkladem může být například chlapík z moneysavingexpert.com, který prodal svůj obsahový affiliate portálek za tři miliardy korun. Dále sledujeme obraty affiliate sítí i jednotlivých businessových vertikál. Zde nám velmi solidně vychází právě segment Zdraví (hubnutí, potravinové doplňky …), který affilákům doporučujeme a pomáháme jim v tomto oboru vydělávat.

15. Co bys vzkázal potenciálním zájemcům o affiliate a čtenářům Affilblogu?

Zkuste si osahat nový AffiliateClub.cz a nebojte se na cokoliv zeptat naší affilácké podpory. Na většinu dotazů odpovídáme v řádu jednotek hodin. Čtenářům Affilblogu gratuluji, že čtou takhle kvalitní magazín a držím palce, ať jim vydrží sebevzdělávání a rostou výdělky z affilu!

Děkuji Michalovi za jeho podrobné a otevřené odpovědi, které vás, věřím, zajmou. Pokud máte na Michala jakékoliv dotazy, zeptejte se v komentářích. Budu také rád, pokud se v komentářích vyjádříte, jak se vám tento rozhovor líbil a zda máte tipy na zajímavé osobnosti, které bych mohl vyzpovídat příště.

Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:

  • PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
  • 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
  • 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu

Latest Comments
  1. Michal

    mě nějak nesedí výlaty afffilů 2m měsíčně s loňksými tržbami 20m.

  2. Jan Kalábek

    Pánové, Honza je Barta, ne Bárta – pokud se nepletu?

  3. Martin Valdhans

    Domnívám se, že pan Hardyn je důmyslný a výkonný SPAMmer. Jeho denní senzační nabídky pojištění na všechno nejdou samozřejmě odhlásit. Je-li toto smyslem života a obživy této komunity, tak potěš pámbu..))

Napsat komentář