Rozhovor: Jakub Glanc (H1.cz)
Jakub Glanc je affiliate konzultant v H1, dříve působil ve firmě VIVNetworks zastupující nějvětší affiliate síť CJ.com jako emailing specialist a affiliate manažer. O affiliate byznysu píše na svém blogu.
1. Ahoj Jakube. Můžeš nám říct jak ses dostal do pozice affiliate manažera ve VIVNetworks. Co tě vedlo k změně firmy a ke konzultační činnosti v H1? Využívala agentura H1 affiliate marketing i před tvým nástupem?
Do pozice Affiliate manažera ve VIV NETwork jsem se dostal ještě při škole. Začínal jsem ve VIV jako web support specialist, kde jsem měl za úkol vyhledávat nové publishery a domlouvat s nimi spolupráci – čili jednu ze součástí práce affiliate manažera. Potom jsem se postupně propracoval na pozici affiliate manažera a emailing specialisty, kde jsem před svým odchodem vedl tým specialistů.
Do H1.cz jsem se dostal na doporučení známého, který na mě dal kontakt a referenci a námluvy mohli začít J. Historicky H1.cz affiliate zkoušela, dokonce i na své produkty, ale nyní jsem tu začínal prakticky od začátku. Určitě ale nepracuji jen formou konzultací. Některým klientům dělám také affiliate manažera.
A co mě vedlo ke změně? Nechtěl jsem být omezený jednou technologií (v případě affiliate i emailingu). V žádném případě nechci říct, že tyto technologie jsou špatné. Právě naopak. Ale pro některé klienty jsou zbytečně složité a drahé. A proto se nyní snažím tohle zohlednit a doporučit klientům vždy řešení, které je adekvátní jejich požadavkům a nárokům.
2. Máš zkušenosti s affiliate byznysem i z pozice affiliate partnera? Provozuješ nějaké projekty (pokud ano tak jaké), jaké způsoby marketingu využíváš?
Z pozice affiliate partnera zkušenost nemám a ani si nemyslím, že to affiliate manažer nutně ke své práci potřebuje. Samozřejmě pohled partnera je často odlišný od pohledu inzerenta a pak už je na affiliate manažerovi, aby vymyslel a dohodl spolupráci oboustranně výhodně. Affiliate reklamy mám nasazeny jen na svém blogu a to spíš z důvodu toho, že mohou zaujmout nové partnery pro klienty, kterým affiliate spravuji. Kromě affiliate se v H1.cz věnuji i email marketingu, kde je náplň práce obdobná jako v případě affiliate – od analýzy přes konzultace až po realizaci.
3. Kolik klientů H1 aktuálně využívá affiliate marketing a jací konkrétně? Jaké využívají platformy a v čem konkrétně spočívá tvá práce affiliate konzultanta?
Aktuálně se bavíme o počtu kolem 20 klientů. Konkrétně se staráme například o affiliate program parfumerie Elnino, Půjčkomat v ČR a na Slovensku a spoustu zajímavých (a možná i dlouho očekávaných) klientů máme nyní ve fázi setupu. Do konce roku by tak měl být spuštěn např. affiliate jednoho velkého retailera.
Snažíme se klientům vždy doporučit takové řešení, které je kvalitní a vzhledem k velikosti klientů dostačující. Máme klienty, kteří používají ať už některou z veřejných sítí např. Commission Junction, eSpolupráce, AdBenefit ale i další české, slovenské i zahraniční sítě. Jiní zase využívají jen technologii jako je Affilbox a někteří mají i vlastní řešení. Vždy záleží na tom, jakou formu spolupráce s klientem navážeme – někdy jim pouze konzultujeme aktuální stav a radíme co dál, někdy děláme kompletní analýzu před startem a vybíráme vhodné řešení, které potom implementujeme a potom se o celý program následně staráme.
4. Byl jsi na nějaké affiliate konferenci v zahraničí? Popřípadě jaké materiály a zdroje informací doporučuješ affiliate partnerům v ČR, kteří se chtějí zlepšit či začít?
Na affiliate konferenci v zahraničí jsem nebyl, ale pravidelně se účastním affiliate konference pořádané VIV stejně jako letos. Zdrojů je velké množství především v angličtině, a jelikož mě více zajímá affiliate z pohledu affiliate manažera, tak spíše čtu blogy zahraničních affiliate manažerů, kde se dá dobře inspirovat.
5. Jací zákazníci H1 jsou aktuálně připraveni začít využívat affiliate marketing, můžeš prozradit co se chystá a na co se můžou affiláci těšit?
Jak jsem říkal, ještě do Vánoc bychom měli spustit affiliate pro jednoho z velkých retailerů v ČR – na 90 % to bude v Commission Junction, dále právě dolaďujeme ke spuštění jeden obchod se spodním prádlem, outdoor eshop, affiliate jednoho z největších poskytovatelů vzdělávacích kurzů v ČR, eshop s dárky a pravděpodobně vyjde i jedna fajn soutěž pro affiliate partnery jednoho již běžícího affiliate programu z oblasti pojištění. Je toho teď celkem dost.
6. Jakými argumenty přesvědšuješ klienta H1, aby začal využívat affiliate marketing a na co tito klienti nejvíce slyší?
Tak hlavní argument je vždy skutečnost, že klient platí pouze za zrealizované obchody, případně validní leady a nemá tudíž nějaké zásadní fixní mediální náklady. Většinou chtějí znát nějaký odhad přínosu, který se v affiliate stanovuje velmi těžko.
7. Jaké vidíš nejzásadnější problémy affiliate marketingu v ČR. Jaký máš názor na cookies Law a na problém mobilního affiliate (absence cookies na mobilních OS).
Nejzásadnějším problémem je z mého pohledu stále nedostatek kvalitních partnerů. Často se mi dříve stávalo, že do českého affiliate programu se hlásilo více zahraničních partnerů (kteří se chtěli jen podívat) než partnerů z ČR nebo SR. Takže tady prostor pro nové partnery je z mého pohledu ještě stále opravdu velký. Cookie law je z mého pohledu trochu nesmyslné, ale i kdyby přece jen v ČR platilo na 100 %, tak je tu spousta možností, jak tento způsob trackování nahradit. Co se týče mobilního affiliate tak u nás je tohle ještě hudba budoucnosti a do té doby se v téhle oblasti ještě hodně změní.
8. Velmi mě zaujala tvá zkušenosti s emailingem ve VIVNetworks, můžeš nám prozradit jak ti pomáhají tyto zkušenosti v affiliate marketingu a mohl bys nám prozradit nějaké zajímavé typy pro affiliate emailing? Plánuješ na toto téma publikovat nějaké praktické články na svém blogu?
Ve VIV jsme se affilite emailingem zabývali pouze tak, že jsme domlouvali spolupráci našich klientů s partnery, kteří měli nebo mají databázi, kterou takto chtějí monetizovat. Jinak mé zkušenosti s emailingem jsou spíše klientské, kdy se snažíte najít optimální kombinaci emailové komunikace pro co nejlepší výsledky, které si s klientem nastavíte. Výhledově bych chtěl svůj blog obohatit o sekci email marketing, pravděpodobně ale až příští rok.
9. Jaké druhy marketingu jsou pro affiliate byznys nejsilnější a jaké jsou dle tebe nejvíce opomíjené i když mají potenciál?
Určitě kvalitní emailová databáze (nikoli koupená apod.) se svolením zasílání nabídek třetích stran je v současném affiliate zlatý důl. Dobře fungují také cashback portály a pro některý segment i kuponové stránky. Často se mi zdá, že jsou opomíjeni blogeři (neprávem), protože recenze, zkušenosti a odkazy z těchto článků mají velkou účinnost a zasáhnou přesně tu cílovou skupinu, kterou inzerent potřebuje. Inzerenti také často opomíjejí cenové srovnavače v souvislosti s affiliate spoluprací.
10. Co bys chtěl vzkázat čtenářům affilblogu
Nebojte se kontaktovat inzerenta nebo affiliate manažera jakéhokoli programu. Rozhodně tím nikoho neobtěžujete a naopak vzájemná komunikace může prospět jak Vám tak i inzerentovi. Affiliate určitě má smysl a pokud uvažujete, že se do něj zapojíte z kterékoli strany (partner nebo inzerent), tak hurá do toho. Především ze strany affiliate partnerů tu zatím velká konkurence není.
Děkuji Jakubovi za rozhovor a za pohled do manažerské pozice z pozice velké agentury. Věřím že se vám rozhovor líbil a pokud máte jakékoliv dotazy neváhejte se zeptat v komentářích.
Autor: František Szabó Autorem článku je František Szabó, který působí jako affiliate evangelista od roku 2010. Píše tento blog, školí affiliate manažery, přednáší a publikuje odborné články. Follow @frantisekszabo |
Svěřte mi svůj e-mail a získejte ZDARMA:
- PDF brožurku s tipy na linkbuilding vašich projektů
- 5ti týdenní e-mail kurz o affiliate marketingu
- 2x měsíčně novinky a zajímavosti ze světa affiliate byznysu
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Zajímavý rozhovor, jen u bodu 2 si dovolím nesouhlasit. Zkušenosti coby affiliate partner jsou pro affiliate manažera k nezaplacení a není toho zrovna málo, co by si měli někteří manažeři affiliate programů vyzkoušet, aby pochopily. Nicméně jsem zvědav s čím se H1 vytasí. Čekal jsem, že se H1 do affiliate marketingu pustí ne jenom dřív, ale hlavně dravěji, aby jí trochu neujel vlak. No teď vidím, že se to rozjíždí velmi dobře.
Tak rád si počkám na nové partnery v CJ, ten retail mě celkem zajímá.
Zarazila mne poslední věta o nedostatku konkurence ze strany affiliate partnerů. Připadá mi že nějaký affiliate program má na svých stránkéch skoro každý.
Zdravím Richarde,
máte pravdu, affiliate program má v dnešní době velké množství obchodníků, ale když se jich zeptáte, kolik partnerů generuje nějaký obrat, o kterém stojí za to mluvit, tak Vám 90 % z nich odpoví v jednotkách. Samozřejmě že náš trh je menší než ty západní apod., ale rád bych se dočkal toho, kdy to budou alespoň vyšší desítky.
Přesně takové články jsou důvodem toho, že nic nedělám pořádně 🙂 Motivačně mě to nakopne, uvidím plno nových příležitostí a spustím affilweb na nová témata, ale za týden vlna nadšení opadne a není nikdo, kdo by weby zpropagoval.
Rozhodně zajímavé info je to, že je stále nedostatek kvalitních partnerů, nechci se řadit mezi ty kvalitnější, ale je tak imho pořád dost prostoru tady v českém affilu dělat hezké peníze 🙂
Ano takové články nakopnou neuvěřitelně, ale pak ta druhá strana mince. Denodenní práce , dávku nervů a trpělivosti rozjet web do zdárného úspěšného fungování 🙂